Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Tillfällig vegetarian, med undantag fisk

Kategori: -Mina tankar & känslor

 
Efter nästan sex veckor i Indien, och då utan kött, så har jag nu bestämmt mig för att vara tillfällig vegetarian, men äta fisk och ägg. Jag åt fisk, skaldjur och ägg under semestern och kommer fortsätta äta dessa produkter. Finns det ett ord för denna typ av livsstil? Fiskitarian?
 
Jag har fått frågan om varför jag skulle vilja vara vegetarian och jag har faktiskt inget direkt svar på det. Känner bara att jag mådde riktigt bra på semester och genom att fortsätta ser jag det som en liten detox från alla blodiga stekar och processad bacon jag brukar äta. Men framför allt för att jag ska komma bort från processad mat så som smörgåsskinka, bacon och annat onyttigt. När jag väl börjar äta kött igen (om jag gör det) så skulle jag vilja att jag endast valde ekologiskt kött och då äta kött någon gång då och då. Jag kanske skulle satsa på "Kött-fredag" eller liknande när det väl blir dax att börja äta kött. Kyckling känner jag är lite mer hälsosamt än rött kött, men problemet är att jag inte är så förtjust i kyckling. Så det är tyvärr ingenting jag vill börja med.
 
Dom symptom jag än så länge börjat uppleva är att jag svettas mer och går på toaletten mer (för nr 2) och dessa symptom ser jag som tecken på att kroppen detoxar sig och blir renare.
 
Man kan ju fundera på om jag får i sig tillräckligt med protein och då samtliga amino syror, men jag vet att om jag äter fisk, ägg, bönor, linsor och tillsammans med sesamfrön så blir proteinet i linsorna/bönorna kompletta. Ett spännande experiment!
 
Vad tycker och känner du kring vegetarism? Är du vegetarian?
 
Uppdatering: Efter en påminnelse (kommentar nedan) så vill jag informater att baljväxter tillsammans med spannmål också ger ett komplett protein, alltså inte bara baljväxter och sesamfrön. Ett komplett proten innehåller samtliga essentiella aminosyror.
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Christine&Paris säger:

    Jag är inte vegeterian, älskar en god stek alldeles för mycket ;) Däremot kan jag förstå de som väljer att avstå för det är inte bra att äta för mycket av det heller.

    Svar: Jag trodde att det skulle vara svårare än det är, och dessutom så känner jag att jag inte vet OM jag ens kommer börja emd kött igen eftersom att jag inte direkt saknar det. MEN jag håller med... en blodig stek är såååå gott! =)
    Sabine J Ö

    2013-02-03 | 21:53:58
    Bloggadress: http://christineiparis.blogg.se
  • Karin säger:

    Spännande! Rapportera gärna om hur det går! Jag är precis som Christine här ovan, jag älskar kött för mycket... Sedan är jag även alldeles för dålig på att äta grönsaker så jag tror jag skulle ha svårt för att få i mig alla näringsämnen om jag var vegetarian. Men jag skulle absolut klara mig ett bra tag om jag fick äta fisk!

    Svar: Ja gillar man inte grönsaker så kan det bli svårt att bli vegetarian. Då blir det bara kolhydrater och fett på tallriken. Man kan ju i och för sig få i sig en hel del näring genom frukt.... men för mycket frukt är iof inte så bra. Lagom av allt är egentligen bästa. =)
    Sabine J Ö

    2013-02-04 | 12:12:17
    Bloggadress: http://softcotton.blogg.se
  • Petra Axlund Stegman säger:

    Du behöver inte oroa dig för att få i dig protein för protein finns i allt du äter, inte bara animaliska produkter. Och du är ju demi-vegetarian (en som äter fisk och ägg) så du behöver verkligen inte fundera på detta. Sen är det så att baljväxer i kombination med spannmålsprodukter bildar fullvärdigt protein, alltså inte bara sesamfrön som du skriver här i texten. Alltså typ ris och bönor, majs och bovete, nötter och alger eller hirs och vetegroddar. Du behöver inte äta dem vid samma måltid utan under samma dag räcker. Du kan alltså äta havregrynsgröt till frukost och bönsoppa till lunch och vara på säkra sidan. Jag själv är vegan och äter alltså inga animaliska produkter alls.

    Svar: Just ja, det där med spannmålsprodukter och baljväxter diskuterade jag nyligen med en vän. Men hade totalt glömt bort det. Tack för påminnelsen. Ska uppdatera inlägget. Du skrev att nötter och alger blir en komplett protein, hur kommer det sig, vad menar du att alger är rikt på? jag har aldrig sett det som en föda rik på protein eller som ett spannmål.
    Det är verkligen intressant det här med kost och hur man kan göra för att få i sig alla ämnen och näring som man behöver.
    Sabine J Ö

    2013-02-06 | 13:45:16
    Bloggadress: http://www.innerstrengthblog.com
  • Lovisa säger:

    Är nybliven vegan, men har varit vegetarian i några år innan dess. Trivs mycket bra med det och gör det för hälsans, djurens och miljöns skull :)

    Svar: Jag trivs också bra, men med att vara demi-vegetarian. Jag gör det mest för hälsans skull, men är medveten om djuren och miljöns skull så klart. Hur kommer det sig att du tog steget mellan vegetarian och vegan??
    Sabine J Ö

    2013-02-09 | 20:35:54

Kommentera inlägget här: