Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Mandelsmör efter tips (Egenskaper)

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
Hittade ett recept på Mandelsmör hos Amy's piece of cake (här) och givetvis ville jag prova detta. Det lät ju både enkelt och mumsigt. I receptet hos Amy skulle det vara rapsolja, men jag gillar smaken av kokosfett bättre så jag provade med det istället.
 
Ingredienser i mitt recept:
2 1/2 dl sötmandel
3 msk kokosfett
 
Jag mixade mandlarna i en större mixer tills det blev ett mjöl, men sen vara jag tvungen att hälla äver mandelmjölet i en skål så att jag kunde mixa med en stavmixer istället. Eftersom att allt smör fastnade på kanterna så att inget faktiskt blev mixat. Men med stavmixern blev det betydligt bättre. Jag la alltså i kokosfettet efter att det blivit mjöl. Om du kan använda samma mixer genom hela processen beror på mixer.
 
Hur som helst blev det äldigt gott i alla fall. Men så efteråt tänkte jag.... ja ha.... vad gör man med mandelsmör då?! Lägger på smörgåsen, i smoothien? Jag la en stor klick över lite blåbär, hallon och granatäppelkärnor. Hur gått som helst. Med bären som var fräscha och sura, och smöret som var nöttigt, fett och med kokossmak blev det ett underbart snack/kvällsmat/efterrätt! Rekommenderas verkligen!
 
Mandel är framför allt rikt på fleromättade fetter, speciellt linolsyra som är en omega-6. Nötterna är också rika på vitamin E, några B vitaminer, koppar, zink, magnesium, fosfor, kalium, mangan och kalcium. Eftersom att mandlar är rikt på kalcium behöver man inte dricka komjölk för intaget av kalcium, utan man kan istället dricka hemmagjord mandelmjölk. Kolla in mitt recept på mandelmjölk här. Denna nöt är också känd för att förebygga cancer.
 

Kommentarer

  • Malin Aurora säger:

    Åh så gott det lät!

    Svar: Super gott! Du borde prova!
    Sabine J Ö

    2013-07-19 | 22:26:37
    Bloggadress: http://vildblommor.blogg.se/
  • Linn säger:

    Hamnar i receptsamlingen direkt! :-)

    Svar: Do it! =)
    Sabine J Ö

    2013-07-24 | 11:14:49
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Amy's piece of cake säger:

    Härligt att du testade att göra detta! Mandelsmör kan du ha i davosgröt, dippa frukter i eller ha på smörgåsen istället för jordnötssmör. Nu har vi några veckors semester så jag önskar dig en riktigt fin och avkopplande sommar, kram!

    Svar: På gröten ska jag prova nästa gång.... jag provade med smöret på klyftor av äpple... verkligen super gott! jag tänkte prova på bröd... men tänkte att jag nog inte skulle gilla det... men ska prova nästa gång. =) Trevlig semester önskar jag dig och familjen. Kram
    Sabine J Ö

    2013-07-24 | 14:16:06
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/

Kommentera inlägget här: