Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Örebrohäng och mer nässlor

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
I helgen har jag, kärleken, mamma, brorsan, morbröderna träffats hemma hos mormor i Örebro för att fira min ena morbrors 40 års dag. Så i lördags började dagen hos mormor med smörgåstårta och jordgubbar. När man är hos mormor får man ALLTID med sig något hem, och denna gång blev det två pelagoner, två medicinväxter och en hel del torkade brännässlor. Läs nedan om nässlornas positiva och negativa egenskaper.
 
Dessutom fick vi träffa min kära mormors nya pojkvän, sen några månader tillbaka. Såååå himla söta! Mormor och pojkvännen tog mig till hans lägenhet (över gatan) så jag fick se hur dom hade det där och vart mormor brukar sova. Mys-ungar!
 
På lördagkvällen gick jag, kärleken, lillebror och födelsedagsbarnet ut på O'learys för mat med min barndomsbästis och morbrors 5 vänner. Och så kom lillabrors tre kompisar också. En salig blandning alltså. Maten var god, vädret var fantastiskt och kvällen avslutades på Frimis där jag aldrig varit tidigare. Kul ställe som jag absolut kommer gå tillbaka till! Kvällen tog slut hemma hos vännen där vi somnade som stockar!
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Brännässlor

Brännässlor är en viktigt och stark naturväxt som har många egenskaper. Den innehåller framför allt mycket järn men också andra viktiga vitminer och mineraler. Eftersom att de är rikt på järn och klorofyll  hjälper de till vid bildandet av blod , och hjälper därför vid anemi.

Den är också en av dom bästa blodrenande växterna som vi har, vilket därför fungerar bra vid detoxifiering både invärtes och utvärtes.  Det är även urindrivnde vilket kan vara bra vid detox eller vattensamling i kroppen. Men eftersom att det är urindrivande så kan det lägga mycket kraft på njurarna vilket kan vara skadligt och stressfullt för organet. Dess diuretiska effekten alkaliserar och släpper urinsyra från lederna hos giktt patienter och eliminerar därför smärta.

Nässlor är även blodsockersänkande eftersom att det stödjer bukspottkörteln. Det stödjer även mjälten och sköldkörteln. Det har också visat sig positiva vid astma och pollenallergi.


Plocka brännässlor på våren då dom är som yngst eftersom att dom då är som godast. Använd sedan som te eller i grytor.

 
Hemstaden Örebro!
 
 
Nässlorna!
 
 
Bästa mormor!
 
 
Jag, Kärleken och födelsedagsbarnet!
 

Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Låter härligt! Haha, klart du får behålla det som klistermärke - fast jag tycker du ska sätta upp det på någon cool plats i huvudstaden, typ snygga till en toalett eller lyktstople...eller något annat smart ställe, ta ett foto och skicka till mig så skickar jag nya! Det är mitt nya marknadsföringsknep=)

    Svar: Okej... jag sätter upp det någonstans. Fotar och skickar foto till dig. =) Ta med nästnästa helg när du kommer och vi ska till Riga! =) Kram Kram
    Sabine J Ö

    2013-06-03 | 10:49:39
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se
  • milla säger:

    Vad kul att du var på O'learys har aldrig ätit där bara sett när det varit någon konsert:)
    Var maten bra där?
    Ha det gott

    Svar: Det är mat med inspiration från Texas skulle jag säga, MASSA kött, lite fisk. massa dipp och såser. För mig blev det veggo quesadilla. Kanske inte det bästa stället för en vegetarian alltså! Jaså... har dom konserter där? Kram
    Sabine J Ö

    2013-06-03 | 21:42:20
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här: