Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Proteinbrist

Kategori: -Protein / Fett / Kolhydrater

Efter att ha varit vegetarian i nästan 6 månader har jag börjat fundera lite mer på det där om vilka symptom som visar sig vid brist av protein. Jag har än så länge tänkt att eftersom att jag äter ägg, fisk och nötter så borde det inte vara någon fara för mig, men nu tänkte jag i alla fall gräva lite djupare.
 
Proteiner/aminosyror är en livsviktig beståndsdel för kroppen eftersom att det anses vara våra "byggstenar". Det är byggstenar av muskler, hud, hår, antikroppar, enzymer, hormoner, blodet, celler mfl. Utan protein kan näringsämnen inte transporteras in och ut ur cellerna, blodet kan inte transportera syre och homoner kan kan inte skapas som är livsviktiga ämnen som kickar igång en reaktion i kroppen. Ett hormon är insulin som öppnar cellerna för glykos så att energi kan skapas inne i cellerna.
 
Några produkter som innehåller protein 
Ägg
Mjölk
Fisk
Ost
Brunt ris
Kött
Havre
Tofu
Sojabönor
Cashew, solrosfrön, pumpafrön
Sesamfrön
Vallnöt
Ärtor, kikärtor
Linsor
Brysselkål, blomkål, broccoli
 
Enligt rekommendationer, från USA, ska man äta 0.8gram protein för varje kg. Så väger man 60 kg bör man äta 48 gram protein/dag (för vuxna). Men andra rekommendationer finns för gravida, när man ammar eller är äldre. När man funderar på om man har brist på protein så behöver man även fundera på om det kan vara så att man har brist på en enstaka eller fler av dom olika aminosyrorna som finns. Det behöver inte vara så att man har låga nivåer av samtliga aminosyror. Som vegetarian, som inte äter fisk ock ägg, är risk till brist större eftersom att man behöver äta kombinationer av olika produkter för att få i sig samtliga av dom essentiella aminosyrorna. Sesamfrön och bönor är en sån kombination som ger samtliga essentiella aminosyror.
 
Här kommer två listor, listor på symptom som kan utvecklas vid överskott eller brist av protein.
 
Tecken på brist Tecken på överskott
Muskelnedbrytning Diarré
Muskelsvaghet Förstoppning
Viktnedgång Proteinförgiftning
Blodbrist Surt pH
Benskörhet Kan skada njurarna pga urinsyraproduktion
Tillväxt kan avstanna Kalciumbrist
Håravfall Uttorkning
Försämrat immunförsvar  
Infektioner  
Försämrat minne  
Trötthet  
Upptag av näring försämras  
Näringsbrist  
 
Jag har sedan tidigare skrivit ett annat inlägg om samma sak, men detta inlägg innehåller lite mer information. Men om du är intresserad finns det inlägget här.
 

Kommentarer

  • Niklas från aminosyror säger:

    Bra information, tackar! Jag har försökt mig på en sida om aminosyror då jag inte tyckte det fanns någon bra. kolla in www.aminosyrorna.nu och ge gärna feedback.

    Kör hårt!

    Med vänlig hälsning
    Niklas Lesser

    Svar: Ska kolla på den!tack för tipset! Hälsningar Sabine
    Sabine J Ö

    2013-08-08 | 23:32:28
    Bloggadress: http://www.aminosyrorna.nu

Kommentera inlägget här: