Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Bokrecension: The Storyteller av Jodi Picoult

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

En av mina stora passioner i livet är att läsa böcker, alla möjliga typer av böcker. Om jag hittar en riktigt bra bok kan jag läsa ut den på några dagar, ibland längre. Den senaste boken jag läst var The Storyteller av Jodi Picoult.

Denna bok handlar om Sage som är en tjej i 20-års åldern, vars familj är judar. Sage går till en sorggrupp där man pratar om nära och kära som gått vidare till andra sidan, och där lär hon känna Josef som är i övre 90-års åldern. Josef ber Sage en dag att ta livet av honom eftersom att han varit SS soldat under andra världskriget och han vill dö. Innan han blir dödad vill han att Sage förlåter honom för sina synder som SS soldat.

Boken var väldigt bra skriven och jag gillar att varje kapitel är skrivet ur en persons perspektiv. Det är inte bara Josef och Sage det handlar om, utan även andra människor som blir inblandade i historien allt efter som. Spänningen varierat från kapitel och kapitel och från perspektiv och perspektiv. Men det var tyvärr lite långtråkigt under en liten del i den första halvan av boken, men så fort man kommit igenom den delen kommer spänningen tillbaka. Boken är så tjock att man blir glad att det kommer så mycket mer att läsa. Så mycket mer att lära och så mycket mer att förstå.

Är man intresserad av WW2, förintelsen och "att göra val" så rekommenderar jag verkligen denna bok. Spännande och intressant att få höra om den tiden från flera perspektiv. Man får höra hur judarna tänkte och kände och även hur SS soldaterna tänkte och kände (i fiction i alla fall).

Efter att ha läst klart boken kom jag att tänka på en film som jag såg för ungefär 8 år sen som heter "God on Trail". En fantastisk film där judarna i sin bunker har en rättegång mot gud, för att avgöra om han brytit mot sitt avtal mot människorna. Jag hittade och såg filmen igen på youtube så om du är intresserad kan du hitta filmen här. Rekommenderar filmen och boken starkt!