Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Fiskpinnar med potatis, hälsosamt?

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
 
Jag åt denna rätt för en vecka sen ungefär och tänkte berätta lite mer om rätten och vilken effekt den kan ha på hälsan.
 
Fråga någon om dom vet vad en potatis är, och ingen skulle säga nej. Denna grönsak innehåller mest kolhydrater än något annat näringsämne. Men dom ämnen som finns är vitamin C och en del B-vitaminer så som B1, B3, B5 och folinsyra, och även kalium, mangan, magnessium, järn och zink. Potatis innehåller också ett gift som heter solanin och som finns där naturligt. När potatisen är grön eller börjar få rötter bör du undvika att äta dom eftersom att det är ett tecken på att giftet finns där och är aktivt. Potatisen producerar giftet för att skydda mot insekter och sjukdomar.
 
På paketet av fiskpinnarna stod det att dom inneöll 76% fisk, minns inte märket, så därför valde jag just dessa pinnar. Tyvärr har jag inte kvar förpackningen, men min första fundering är att jag undrar vad dom andra 24% avser. Förutom ströbröd/mjöl kan jag tänka mig att det är en del kryddor och fett också. Det är också viktigt att fisken kommer från välskött och uthålligt fiske både för naturens skull och för vår hälsa. Nu vet jag ju inte hur dessa fiskar är fiskade/odlade eller hur dom levt, men här kommer lite generel information kring fisk. Fisk är rikt på protein som är lättnedbrutet av vårt matsmältningssystem, dessutom innehåller proteinet dom alla aminosyror som är essentiella för oss. Dom fettlösliga vitaminerna vitamin A och vitamin D finns också rikt i fisk. Det faktum att fett finns i fisken hjälper upptaget av dom fettlösliga vitaminerna.
 
Gröna ärtor är väl egentligen det som jag skulle säga var nyttigaste på denna tallrik, med tanke på att vi inte vet hur fisken levt. Gröna ärtor innehåller en hel del vitamin C och vitamin A, en mindre del av samtliga B vitaminer och en liten del vitamin E. Mineralerna som finns i stor mängd är järn, kalium, kalcium och magnessium. Även lutein som är en antioxidant finns i ärtorna. Lösliga fibrer finns också i stora mängder i ärtor, som är vikigt för en en frisk ämnesomsättning, mättande är det också.
 
Vad det gäller remoulad såsen innehåller den fyra stycken E-nummer (E415, E509, E202, E141). Hittade denna information på Äkta vara som jag kopierade rakt av (www.aktavara.se). Tankar och åsikter kring E-nummer varierar från person till person. Men enligt min åsikt ska man försöka att undvika som så långt som möjligt. Om en produkt håller i flera månader i kylen utan att bli gammal tror jag personligen inte att det är så naturligt. Vad är din tanke och åsikt kring E-nummer?
E415
 
FUNKTION: Förtjocknings- och stabiliseringsmedel.
 
FRAMSTÄLLNING: Framställs från socker genom bakteriell jäsning.
 
E509
 
FUNKTION: Ersätter vanligt koksalt, natriumklorid. Också smakförstärkare och konsistensmedel.
 
FRAMSTÄLLNING: Salt av saltsyra (E 507). Förekommer naturligt.

E202

FUNKTION: Konserveringsmedel som främst motverkar jäst- och mögelsvampar, men även vissa bakterier.

FRAMSTÄLLNING: Syntetiskt framställt. Salt av sorbinsyra (E 200).

E141

FUNKTION: Färgämne som ger blå-svart kulör.

FRAMSTÄLLNIN: Framställs från klorofyll, vilket har extraherats från gröna blad, bl. a. gräs och luzern. En  del av det naturliga magnesiuminnehållet i klorofyllen har ersatts av koppar för att göra färgämnet mer stabilt.

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: