Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Födelsedagstårta utan mjöl & socker

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

 
 
Igår hade jag besök av mormor, mamma och brorsan för lunch, tårta och att fira min 29 års dag. Jag letade hela veckan efter ett recept utan socker och mjöl och hittade en sockerkaksrecept hos Fanny (här finns hon och ursprungsreceptet) Jag är en person som har väldigt svårt för att följa ett recept till punkt och prickar så mina ingredienser var:
400 g vita bönor, avrunna och sköljda
 1 tsk vaniljpulver
 3 msk socker, (ursprungsreceptet är med 2 mått steviosa pulver men det hade jag inget)
4 ägg
 1 dl äggvita (≈3 ägg)
 4 msk honung

Sätt ugnen på 165 grader och lägg ett bakplåtspapper i botten av en form med löstagbara kanter, fetta sidorna och botten med kokosolja. Mixa ovanstående ingredienser till en slät purée.Tillsätt sedan:

5 msk mandelmjöl (Skulle varit kokosmjöl men hade inget)

2 tsk citronsaft

2 tsk citronskal, rivet

4 msk kokosolja

1 1/2 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

1/2 tsk havssalt

Jag hällde i 2/3 av smeten i en sockerkaksform och resten i en annan form. Det stod i ugnen i ungefär 30 minuter. Tårtbotten/sockerkakan blev verkligen jätte fluggig och inte alls torr, lika krämig som pepparkakssockerkaka brukar vara. Den tjockare kakan delade jag sen så att det blev en av bottnarna till tårtan. Mellan bottnarna la jag vispad grädde och jordgubbar. Den godaste tårtan jag någonsin lagat!! Lite speciellt också att det är en kaka på bönor, någonting jag aldrig ätit tidigare eller i alla fall inte vad jag varit medveten om. Har någon av er lagat något liknande någon gång?
 
 
 

Kommentarer

  • milla säger:

    Vilken spännande tårta:)
    Grattis

    Svar: Man tackar Man tackar! Tårtan rekommenderar jag skarpt. =)
    Sabine J Ö

    2013-05-05 | 20:19:57
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com
  • Linn säger:

    Men vilket superspännande recept! Aldrig hört talas om att man kunde baka tårta på bönor, låter helt osannolikt, men jag tror dig :-)

    Svar: Jag tyckte också det lätt lite skumt.. ja menar... bönor ska man ha i chili con carne.. Men samtidigt så verkar det ju logiskt.... det ersätter ju mjölet med sina kolhydrater och protein. Rekommenderar verkligen kakan för en upplevelse och bli tagen med storm. =) Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-05-10 | 22:09:05
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Amy's piece of cake säger:

    Vilken fin tårta du fick till och ett stort grattis så här i efterskott. Jo, jag läste om din födelsedag men det var så hektiskt och jag tänkte ska kommentera senare och sen tyvärr så blev det inte av... kramar på dig!

    Svar: Jag tackar och bokar i efterskott. Tårtan blev fantastisk, dagen blev mysig med familjen och kvällen var super kul och trevlig med vänner. =) Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-05-14 | 21:13:25
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/

Kommentera inlägget här: