Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Grönsaksstånd utan Eko-produkter

Kategori: -Mina tankar & känslor

 
 
 
På vägen hem idag stannade jag för att köpa lite frukter och grönsaker på torget. Jag tyckte det kändes som om det var få ekologiska produkter så jag frågade om, och när, det kommer in fler ekologiska grönsaker och frukter och fick till svar att efterfrågan inte är speciellt stor så därför blir det nog inte så mycket mer. Tappade min käke ner till mina knän! Hon sa att människor hellre köper billiga produkter och så la hon till "men dom flesta produkter är från utanför Stockholm så dom är i alla fall närproducerade". Visst, jag håller med om att det är bättre att äta produkter från Sverige än från andra sidan jordklotet, produkter som plockas innan dom blir mogna för att sen transporteras en väldigt lång sträcka. Men synd att man inte vet om det är ekologiska eller inte. Men jag kan tänka mig att om ett företag har ekologiska produkter så använder dom det som en "status-stämpel" eftersom att man borde vara stolt över det. Men samtidigt kanske människor tror att ekologisk mat är dyrare och därför inte ens tittar på produkterna eller priset.
 
 
Jag fick med mig en hel del ekologiska frukter i alla fall. Nu är det ju inte så att jag bara äter ekologiska produkter, men jag önskar att jag kunde. Men ibland tar man helt enkelt det som finns tillhanda. Men jag fortsätter att köpa ekolådan ibland (ekoladan.se), handla närproducerat och inhandlar på marknaden (även om det inte är ekologiskt eller närproducerat). Det som jag älskar mest med frukt- och grönsaksståndet är att dom står där redo redan klockan halv åtta på morgonen så att jag kan handla körsbäer/bigarråer, rädisor, jordgubbar eller andra bär, som jag sen knaprar på på jobbet. Det är ett tecken på att våren och sommaren är här upplever jag!  Underbart!

Kommentarer

  • milla säger:

    Bra att du frågar, så att det kan bli en ändring:)

    Svar: Man kan ju hoppas det också. Jag har/hade den uppfattningen att människor börjar bli mer medvetna och gör bättre val. Men jag kanske har fel. Eller så kanske det bara är så i mitt område! Ha det gott. Kram
    Sabine J Ö

    2013-05-25 | 23:33:54
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här: