Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Vadå IFD-dieten?

Kategori: -Mina tankar & känslor

Läste en artikel om IFD-dieten och började kolla runt på nätet för att lära mig mer. IFD står för Inflammation Free Diet, så man äter alltså en diet som inte främjar inflammationer i kroppen. Man ska undvika processad mat och istället äte en ekologisk och naturlig kost där maten varken blivit besprutade med kemikalier eller blivit omvandlad i en lång process till tex korvar (finns hälsosamma korvar också).  Man ska minska intaget (ibland undvika) saft, läsk, lamm, kalv, margarin, vitt ris, vitt pasta mm. Man bör vara försiktig med bönor, linser, fullkornsprodukter och frukter. 
 
Denna diet har samma definition, enligt mig, som en hälsosam kost, med en viss justering. Men denna lilla justering på dieten som jag skulle vilja göra är så pass liten, att de motsvarar förändringarna som många människor gör när dom själv "går på en diet" (se nedan). Jag funderar nu på hur det kommer sig att man ska behöva sätta en stämpel på en hälsosam kost. Att "gå på en diet" låter inte lockande för mig alls. Jo, möjligen detoxa två-tre veckor då och då, om det nu kan klassas som en diet. Att läsa "Glöm GI – nu är det IFD som gäller!" får mig att bli arg. Arg för att många människor enkelt påverkas av media. Visst kan det vara bra för många, men bara så länge man är medveten om att alla människor är olika och därför mår bra av olika dieter. Det är därför otroligt viktigt att man lyssnar på sin egen kropp när man ändrar sin kost, kroppen säger alltid till om den inte trivs. Kanske gillar människor "dieter med ett namn" för att dom då lätt kan googla och söka information och enklare göra sina kostförändringar. Någon som vill dela med sig av ifall så är fallet? Jag äter redan enligt dessa riktlinjer (inte alla), eftersom att jag vet att de flesta riktlinjerna stämmer,. Men jag hoppas att alla som går på en diet känner sig fram för vad dom må bra av och inte bara "gör som alla andra".
 
Den justering jag skulle gjort på denna diet är att äta baljväxter, men alltid låta dom ligga i vatten med lite citronsaft innan du kokar dom. Citronsaft eftersom att det tar bort/avaktiverar "anti-nutrients" som hindrar upptaget av viktiga ämnen som finns i bönorna. Detta gäller inte alla baljväxter. Men givetvis behöver man testa sig fram eftersom att alla är olika, kanske kan/kanske kan inte ditt tarmsystem och kropp hantera dessa. Baljväxter, så som jordnötter, soja, ärtor, bönor, kikärter och linser är en viktig källa till proteiner, men inte kompletta (vilket betyder att dom inte innehåller alla nödvändiga aminosyror), speciellt viktiga i en vegetarisk kost.
 
Så tycker jag, vad tycker du?
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Tycker att det låter sunt och vettigt! Både ditt resonemang kring dieter, samt dieten i sig.

    Bra tips med bönorna. Har haft lite funderingar kring just baljväxter senaste tiden.

    Kram!

    Svar: Vad har du mer haft för tankar kring baljväxter? Bra att du kan använda den informationen i alla fall. =) Kramis
    Sabine J Ö

    2013-05-02 | 18:07:07
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Viktor säger:

    Intressant info och bra analys!
    Det är nog väldigt få som är införstådda i vad det innebär för deras kropp med olika dieter (egentligen bara ett annat ord för vad man äter och dricker). Alltför många verkar falla för den enkla vägen, vilket jag anser att de vanligt förekommande och populistiska, "main-stream-vetarna" kring "kvällstidnings-dieter", förespråkar och skiftar från månad till månad. Jag är själv långt ifrån expert, men har ändå fått glädjen att, utöver kemi, fysik och biologi, även läsa träningslära och näringslära, vilket i alla fall har gett mig en någorlunda hygglig utgångspunkt för att förstå vad som händer i kroppen. Mitt råd är främst att man äter balanserat, måttfullt och anpassat till den livsstil man har i övrigt - ät så naturliga ämnen som möjligt och var kritisk till (nya) dieter och i synnerhet de som heter nå't speciellt och ibland, flashigt :-)

    Svar: Håller med dig precis,balans, anpassat efter kroppen och så naturligt som möjligt är super viktigt och nödvändigt för en frisk och pigg kropp. Ibland flashigt.. ja... så kan det ju bli ofta. Vem vill äta en diet som heter något otäckt eller otrevligt, ingen. Man behöver ju ha ett bra namn på dieten för att den ens ska falla människor i smaken och för att den ens ska intressera. Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-05-03 | 00:40:28
  • Linn säger:

    Funderingen har kretsat kring hur tarmarna hanterar baljväxterna (har bland annat hört läskiga grejer om tarmläckage...). Jag tycker visserligen att min mage hanterar baljväxter rätt bra efter 17 år som vegetarian, men det finns ju trots allt de som hävdar att de allra flesta är intoleranta mot just bönor, liksom laktos och gluten. Och allt vi är allergiska mot skapar ju inflammatoriska processer i kroppen, vad jag förstår...

    Funderingar, som sagt!

    Svar: Har inte hört om baljväxter och hur det skulle kunna vara kopplat till tarmläckage, men det kan säkert stämma. Googlade runt lite och hittade denna hemsida som handlar om bara baljväxter. Fullproppat med information. http://www.baljvaxtakademin.se/halsa/ För mig känns det som om dom positiva effekterna (näringsrikt, fibrer, protein) är större än dom negativa. Eller så känns det i allafall för min kropp. Baljväxter kan få fart på magen, men jag tror att det kan vara något positiv... ja menar, skiten ska ju ut! =) Dessutom., om man blötlägger dom innan man kokar dom minskar även dom negativa egenskaperna. Men som jag alltid säger "Alla är olika". =) Allergi (som enligt in uppfattning är uttorkning) kan leda till inflammationer håller jag helt med om... om man är mottaglig.
    Fundera är bra!!

    Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-05-03 | 15:16:27
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Och funderar gör man här hos dig - på ett superbra sätt!

    Svar: tack va gullig du är! Precis som jag vill att mina läsare ska göra hos mig. Kramar
    Sabine J Ö

    2013-05-13 | 16:32:01
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: