Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Analys av Mjölkrapport

Kategori: -Pluggdagar

Hej Hej,
 
Idag har min pluggdag gått ut på att tyda en rapport på mellanmjölk och råmjölk. Jag håller på med ett arbete där jag ska skriva om hur mjölken vi dricker har förändrats efter att den mjölkats från kon. Från Råmjölk till Mellanmjölk helt enkelt! Rapporten om råmjölk som jag fick från Svensk Mjölk är på 136 sidor och dessutom fick jag en mindre dokumentation på 11 sidor från Arla/LRF mjölk om deras mellanmjölk. Jag har läst om hur vädret förändrar näringvärdet och även hur det kan variera från olika områden runt i Sverige. Väldigt intressant! Dessutom fick jag läsa en hel del om hur dom utfört olika tester för att mäta kolhydrater, proteiner, fetter, vitaminer och mineraler i råmjölken. Detta är inte information som jag ska skriva om i arbetet, men ändå spännande att få gräva ner sig lite i all teknik och allt om näringen.
 
Förhoppningsvis hoppas jag att arbetet blir superbra så att jag vill dela med mig av arbetet sen på bloggen så ni kan få läsa. Men jag måste säga att det är en hel del information och en sak jag inte förstår är hur mineralmängden kan öka i mellanmjölk än om man jämför med råmjölk. Jag tänker att det kan ha ett göra med att det avdunstas vid uppvärmningen och därför bli mer koncentrerat. Ska skicka ett mejl till Svensk Mjölk och se om de kan hjälpa mig på denna fråga. Dessutom ska jag skicka mejl till Arla för att se om deras kossor får medicinering. På deras hemsida står det inte något om det under kategorin Ekologiskt! Men vi får se!
 
Ha det gott alla Välbefinnare.
 
Kram från en Välbefinnare.
 
 

Kommentarer

  • Sarah Persson säger:

    Jag skall ha det gott! :) hihi

    Jag mådde inte alls bra imorse, onsdag då - Hade så mycket ångest och kände att det var inte min dag! Var ledsen över allt :(

    Svar: Ja dom dagarna har man tyvärr också... men då är det skönt att tänka: Det går över och att det bara är tillfälligt. Tyvärr är det inte lätt att tänka så alla gånger heller eftersom att allt är skit. Men vi hoppas att din skitdag blir en fantastisk dag imorgon! =) Kram
    Sabine J Ö

    2013-10-02 | 19:26:44
    Bloggadress: http://justmesarah.blogg.se/
  • Sarah Persson säger:

    Det hoppas jag med, jag ska verkligen HA EN BRA DAG imorgon! Det är inställninge! :)

    Svar: Kanon idé! ;-)
    Sabine J Ö

    2013-10-02 | 19:44:02
    Bloggadress: http://justmesarah.blogg.se/
  • Amy's piece of cake säger:

    Oj, låter som ett gediget arbete. Lycka till får jag väl säga och låt oss veta vad du kommer fram till...! Kram! :)

    Svar: Hihi. Tack, det kan behövas med så mycket information! =) Kram på dig!
    Sabine J Ö

    2013-10-02 | 19:57:42
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/
  • Esmeralda <3 säger:

    sv: Tack så hemskt mycket för tipsen! jag ska ta del av dessa och se hur de går, förhoppningsvis bättre än förra året (inte för att de gick dåligt då) Jag vill verkligen kämpa för en gångs skull vilket jag aldrig egentligen behövt göra under min skoltid då allt varit för lätt så min studieteknik är kass och folk frågar mig alltid hur jga gör när jag pluggar men de gör jag aldrig så kan inte säga hur de ska göra. Som du sa så lär vi oss alla olika, jag lär mig av att lyssna och läsa, andra lär sig på andra sätt :) Ha det bra!

    Svar: Vissa lär sig ganska enkelt och behöver egentligen bara sitta med på lektioner... så fastnar det i huvudet. Du kanske är en sån! =) ha det gott! Kram
    Sabine J Ö

    2013-10-02 | 22:11:18
    Bloggadress: http://getfitandhealthy.blogg.se

Kommentera inlägget här: