Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Kalejuice, a green nutritionbomb

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

 
Kände för en grönjuice igen, så då blev det denna gröna blandning utspädd med lite vatten på grund av den koncentrerade smaken.
 
Selleri
Grönkål
Gurka
Ingefära

Grönkål är en oerhört närigsrik grönsak, alla bladgrönsaker är de mest näringsrika grönsakerna och ju grönare desto bättre. De är rika på kalcium, järn, magnesium och kalium men några av dom bladen är också rika på oxalsyra som förhindrar upptaget genom att binder sig till mineraler så att dde inte kan absorberas. Men grönkål har en låg mängd av denna syra. Ingefära är en naturlig antibiotika för kroppen som förhindrar inflammationer att skapas, det är också oerhört rikt på antioxidanter. En väns mamma brukar göra bryggkaffe med riven ingefära bland kaffet för att skydda kroppen mot ledvärk som hon led av tidigare i livet, vilket kan bero på inflammationer. Gurka är också antiinflammtoriskt som grönkål, skyddas mot ledproblem som ingefära och det är dessutom återfuktande. Selleri sänker surheten i kroppen, höjer pH värdet mot basiskt vilket är hälsosamt om pH värdet är för surt/lågt. Det lugnar också nervsystemet, men innehåller stor mängd salt och är urindrivande.

Kommentarer

  • Estelle säger:

    Åh vad fräscht och härligt! Skulle vilja dricka drinkar liknande denna varje dag.
    Min mixer har tyvärr gått sönder, men när jag har ork att pallra mig i väg och få en ny (garantin gäller tack och lov fortarande) så ska jag köpa grönkål bland annat! :)
    Har du en juicemaskin eller mixer till dina drinkar förresten?

    Svar: Jag har en juicecentrifug, det var den jag använde till denna juice. Men ibland gör jag även smoothies i en vanlig mixer. Men de flesta grönsakerna blir bäst med centrifugen, tycker jag, om det är för mycket fiber i grönsakerna blir det inte en slätt dryck tycker jag. Men jag tror att det skulle funka med mixer för att göra denna juice.Tur att du fortfarande har garanti, då får du springa iväg och fixa den där mixern. =) Jag skulle också vilja göra juicer varje dag men det blir kanske bara en gång i veckan och smoothies likaså. Men om tre veckor ska jag och kärleken köra en detox med juicer över helgen, så då blir det en hel del! Kram
    Sabine J Ö

    2013-11-01 | 09:18:53
    Bloggadress: http://www.tankarsombankar.blogg.se
  • ANGELICA - mot ett hälsosammare liv! säger:

    Den borde jag smaka någon dag :D

    Tänkte bara slänga in en kommentar att jag även har bytt blogg. Nu är jag tillbaka på min gamla angelica.blogg.se (just nu lica.nu) men domännamnet kommer att försvinna inom ett par dagar och då blir det angelica.blogg.se igen!

    Bloggade ju förut på fames.se/angelicaa men kände att det inte riktigt var min grej. Ville designa lite mer och så! Hoppas du vill fortsätta följa mig och förlåt för denna långa kommentar! :O

    Svar: Do it! =)
    Sabine J Ö

    2013-11-01 | 22:05:39
    Bloggadress: http://angelica.blogg.se
  • Ulrika säger:

    Tack för bra info. Jag som stod och tittade på gurkan imorse när jag mixade min grönkålsdrink. Men tänkte att den inte tillför så mycket. Tji fick jag. Den får hänga med nästa gång:-).

    Svar: Sån va jag också förut. Varför äta gurka när det ändå "är onödigt".... men så fel man kan ha! =) Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-11-05 | 08:45:22
    Bloggadress: http://ulrika-yogaskriva.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: