Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Laxburgare, koriandersås och tabbouli.

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

Idag är min kärlek på styrelsemöte och då passar jag på att laga en måltid med tabboli, laxburgare och korianderdipp/sås till mig och våra kombo. Idén fick jag efter helgen när vi var hos min vän Tina (ni minns Indienresen) och hennes pojkvän. Då lagade vi fantastiska fiskburgare med en kall koriandersås som jag absolut var tvungen att laga igen. Så himla smakrikt! Rekommenderas starkt! (I helgen åt vi ugnsbakad potatis och en mixsallad istället för tabboli, det funkar också superbra.)
 
Tabboli receptet hittar du här.
 
Ingredienser till Koriandersåsen (3 pers)
1 dl hackad koriander
1 1/2 dl hackad persilja
2 dl cream fraiche
1 tsk spiskummin
2 små vitlöksklyftor
1/2 tsk sambal oelek
Salt & peppar
 
 *Blanda samtliga ingredienser i en skål och låt stå i kylen medan du förbereder resten av måltiden.
 
Ingredienser till 6 laxburgare
4 laxbitar
1/2 tsk fänkålsfrön
1/2 dl färsk koriander
2 ägg
2 msk ströbröd
Salt & peppar
(Eller val av andra kryddor)
 
Stek i:
1 msk smör
1 msk olja
 
*Koka laxen i 8 minuter, eller tills den är klar, och låt kallna.
 
*Knäck ner äggen i en skål tillsammans med ströbröd, malen fänkålsfrön, koriander, salt & peppar. 
 
*Smula ner den kalla laxen i blandingen och blanda tills det är några fasta laxbitar kvar. Det kommer bli en ganska mjuk, nästan vattnig smet, men stå emot att tillsätta mer ströbröd. Använd händerna att göra biffar.
 
*Stek i smöret och oljan på hög värme i stekpannan. Låt dom inte ligga för länge för då blir de torra.
 
*Servera & Njut
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • milla säger:

    Mums vad gott sparar detta recept:)

    Svar: Gör det! Supergott! =)
    Sabine J Ö

    2013-10-06 | 11:24:56
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com
  • Linn säger:

    Det här sparar jag! Vet inte om jag sagt att jag börjat äta fisk? Sugen på att prova laxburgarna, kombinationen med tabbouleh och koriandersås låter riktigt smaskig.

    Svar: Nä det har du inte berättat! Va spännande.... då kommer du testa massa nya recept nu! Berätta vad du tyckte om måltiden! Jag har börjat äta kött igen efter Indien resan.... 9 mån utan kött blev det. jag fick B12 brist tror jag, mådde inte riktigt kanon i knoppen om man säger så! =) Men bara eko-kött! Mums! Kramis
    Sabine J Ö

    2013-10-09 | 13:51:08
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: