Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Morotssoppa med sting & koriander

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
Hade en stor knippe morötter i kylen som höll på att nå sitt slutdatum så då tänkte jag att en morotssoppa hade blivit gott. Sagt och gjort sökte jag lite recept för inspiration och här nedan kommer min variant. Pojkvännen sa till en vän som skulle komma över: "Jag gillar inte soppa, jag gillar inte morötter.... men Guu vad jag älskar denna soppan!" DET är bra betyg kan jag lova!
 
 
Ingredienser för 4 personer
10 st morötter
2 st vitlöksklyftor
1 st gullök
1 st grönsaksbuljongtärning
1 msk koriander (torkad)
1 tsk cayeentpeppar
1 tsk oregano
2 dl grädde
Salt & Peppar
Baguette för 4 pers.
3 msk smör
 
*Skala och skär upp morötterna och lägg i en kastrull
 
*Pressa två vitlöksklyfter över morötterna, krydda med koriander, cayennepeppar, oregano, salt & peppar och smula ner buljongtärningen.
 
*Hacka upp löken smått och sprid över morotsblandningen.
 
*Häll i vatten så det täcker hälften av morötterna, morötterna kommer till viss del ångas och dessutom kommer du röra runt ibland så alla morötter behöver inte vara täckta. Jag vill inte ha mer vatten för då blir den för vattnig vilket jag inte gillar.
 
*Ta ut smör från kylen, lägg 3 msk smör i en skål, pressa över två klyftor vitlök. Låt stå och rör om när smöret mjuknat upp.
 
*Låt blandningen koka i en kvart, rör om då och då, och häll sen över grädden och koka klart morötterna. Dom ska inte bli allt för mjuka, lite motstånd, men inte hårda. Lagom! =)
 
* Sätt ugnen på högsta värmen och grill. Ta av dom färdiga morötterna från spisen och mixa!
 
*Bre vitlökssmöret på skivor av brödet och ställ in i ugnen.
 
*Koka upp den mixade soppan och smaka av!
 
*När brödet är klart är det bara att njuta av måltiden!
 
 
 
Så, är denna måltid nyttig eller ej. De nyttigaste produkterna är moröttrna, vitlöken, lök och kryddorna, men utöver dessa är grädden inte speciellt nyttig med tanke på att många har svårt att hantera laktos. Ibland utan att veta om det. Vad det gäller vitlökens effekt på hälsan har jag skrivit ett helt inlägg om dess egenskaper. Du kan läsa det här. Morötter är rika på betakaroten, som omvanlas till A vitamin vilket är en viktig vitamin, bland annat för friska ögon. Denna grönsak är också rik på folinsyra, vitamin C, kalium, kalcium, järn och magnessium. Antioxidanten selen finns också i morötter, men mängden beror helt på kvaliten av grönsaken. Så ju färskar och bättre jord den vuxit i desto bättre, just mina morötter var ekologiska. Grönsaken är också känt för att förbättra immunförsvarets försvar och påverka pH värdet till ett mer basiskt. Löken innehåller svavel som är en viktig beståndsdel för uppbyggnade av fyra olika amino syror. Svavel behövs också i samtliga celler för att dom ska kunna använda syre för att skapa energi. Alla dessa små delar har så otroligt viktigt samspel för att allt ska fungera.
 
De mindre nyttiga grädden och baguetten innehåller vete, gluten och laktos. Tre ämnen som kan vara svårt att hantera för många. De kan påverka tarmfloran negativt, skapa leaky gut som gör att produkter kan absorberas in i kroppen genom tarmväggen utan att det brytits ner och vete kan skapa ett klister i tarmen. Vad det gäller brödet finns det negativa egenskaper med fullkornsmjöl också, jag har tidigare skrivit ett inlägg om dom båda typerna av mjöl. Du kan läsa det inlägget här.
 
Kram från Välbefinnaren
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Jag började läsa och tänkte "Nä, morotssoppa gillar jag verkligen inte", men så kom jag ner till din pojkväns omdöme... Hmmm. Kanske är det värt ett försök i alla fall? Med laktosfri grädde :-)

    Svar: Om jag får säga det själv så tycker jag att du borde prova! Kan man få min köttätande pojkvän att älska min soppa så är den bra. Haha. =) Laktrosfritt är givetvis bäst (för de flesta)! :-)
    Sabine J Ö

    2013-10-15 | 17:28:20
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • LissenTo säger:

    Det var det bästa betyget man kan få. Du får göra soppan då och då, till din pojkvän :-)

    Ha en fin kväll. // Lissen

    Svar: Haha... ja om man vill att han ska få i sig några grönsaker är det en väldigt goooood idé! =).... hemmagjord juice med juicecentrifugen funkar också. =) Trevlig kväll på dig också. Nu blir det middag för mig! Kram
    Sabine J Ö

    2013-10-15 | 20:09:51
    Bloggadress: http://lissento.blogg.se

Kommentera inlägget här: