Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Sover du ordentligt

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

Sover du tillräckligt många timmar per natt? Känner du dig utvilad efter en natts sömn? Känner du dig trött under dagen och känner att du behöver en tupplur?!
 
Under sömnen arbetar kroppen bland annat med att reparera och bygger upp celler och andra substanser. Kroppen återställer också våra energidepåer medans vi sover. Även den mentala delen vilar under natten efter en dag med tankar, stress, prat, känslor med mera. Men samtidigt vet man att hjärnan är oerhört aktiv då man drömmer så forskare tror att man drömmer för att sortera, rensa och tömma det som inte behöver sparas. Så dålig sömn och/eller sömnvanor låter inte kroppen ladda upp sig och vila ut från dagens alla händelser och stressfulla situationer.
 
För ungefär ett år sen hade jag problem att somna på kvällarna så jag bestämde mig för att skriva ett inlägg med tips och trix hur man kan få sig själv till att somna bland annat. Du kan läsa det inlägget här. Du kan också läsa ett annat inlägg kring sömn som jag skrivit här. Det är viktigt att också förstå att sömnproblem kan bero på andra fysiska eller psykiska sjukdomar. Så du kan alltså göra allt rätt, följa alla regler kring sömn, men ändå känna dig trött konstant. Brist på B12 eller järn är ett exempel.
 
Så mitt tips denna vecka är att fundera kring om sömnvanorna är bra, och om inte, behöver man göra någonting åt sina vanor. För att skapa dom bästa förutsättningarna för just din kropp och hälsa.
 
Får du tillräckligt med sömn? Är du trött på morgonen? Hur många timmar sover du?

Kommentarer

  • Fredrika säger:

    Tack så mycket för insikten, jag sover alldeles för dåligt. Har väl ett snitt på fem timmar per natt, även på helgerna. Känner mig ständigt trött på dagarna men hinner aldrig sova då pga jobb. Sen när jag väl kommer hem så är det alltid massa andra saker som ska fixas så jag lägger mig oftast väldigt sent, har bestämt mig för att träffa en psykolog nu och hoppas att han kan hjälpa mig på något sätt. Just nu så har jag blivit medlem på www.stressklubben.se och gjort en livskompass för min situation och då fått svart på vitt på bvad som behöver åtgärdas i mitt liv. Ett bra tips för oss stressade!

    Kram

    Svar: Trist att du inte har tid till att sova... men samtidigt är det viktigt att ta sig tid till att sova nu... annars får kanske man lägga tid på sjukdom senare. Tyvärr! Tror att det kan hjälpa med sömnen att prata och bolla tankar med en psykolog.... som också kan ställa dom rätta frågorna, som du kan hjälpa en att förstå och förbättra. Önskar dig lycka till. Kram kram PS: Har du något önskemål på inlägg får du gärna ge inspiration!
    Sabine J Ö

    2013-09-02 | 14:41:48

Kommentera inlägget här: