Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Undvik Förruttnelse

Kategori: -Veckans Hälsotips för att uppnå Välbefinnande

Visste du att man har beräknat att om alla förluster på grund av förruttnelse av mat hade kunnat undvikas helt, hade 10-20% mer mat varit tillgängliga för konsumtion. Tänk på det! Hur mycket mat slänger man egentligen varje år, månad eller vecka? Grönsaker eller frukter som blir gamla, färdiglagad mat som stått för länge i kylen, sylt som står i månader, bröd som ligger framma och blir mögligt!
 
Räknar man sen också med maten som man slänger utan att den ens är gammal. Mjölk som har "gått ut", ägg som passerat bäst före datumet, maten på tallriken som man inte äter upp och potatisskal som man egentligen kan äta (så länge potatise tvättas och så länge den inte är grön). När man adderar ihop all denna föda blir det en hel del. Ska man tänka på sin egna ekonomi så blir dessa exempel bara en kostnad, tänker man på miljön påverkas den eftersom mer mat måsta odlas (snabbare med kemikalier) och tänker man på fattiga människor som inte ens får mat varje dag blir det bara tragiskt.
 
Mitt tips är att inte köpa mer mat än du behöver, inte ta mer mat på tallriken än du behöver, lukta/smaka/titta på produkten innan du avgör om den verkligen behöver slängas. Och använd frysen flitigt, man kan oftast alltid frysa in produkter eller varför inte laga en gryta med grönsaker och grädde som håller på att nå sitt slutdatum för att undvika att slänga födan.
 
 
 

Kommentarer

  • Ellinor säger:

    Jag ogillar verkligen att slänga mat och försöker i den mån det går att ta tillvara på allting. Först och främst försöker jag att inte handla på mig mer än jag vet att jag kommer hinna förbruka. Att frysa ner är ett annat bra tips eller att blanda ihop diverse rester man har i kylen till en soppa, paj eller kanske matlåda. Ibland kan jag komma på mig själv med att till och med vara lite för sparsam. Exempelvis så sparar jag alltid äggulorna (i frysen) de gånger jag bara skall använda vitan ;) Tänk om fler kunde tänka så här, vilken skillnad det skulle bli!

    Svar: Ja verkligen, vilken skillnad det skulle bli! Är man kreativ så kan man ju göra allt möjligt med produkter som håller på att bli gamla... eller ibland behöver man inte ens vara kreativ. =)
    Sabine J Ö

    2013-09-15 | 17:39:25
    Bloggadress: http://ellinorsworld.blogspot.com
  • Amy's piece of cake säger:

    Hemma hos oss slängs det väldigt lite mat... jag försöker hitta på olika användningsmöjligheter för den överblivna maten. Barnen brukar inte få den men vi vuxna kan gott äta 1-2 dagar efteråt, inga som helst problem! :) Bra skrivet, kram!

    Svar: Du som är så kreativ kommer säkert på en hel del spännande recept. Hade inte haft något emot att få äta din mat dagligen! =) Kram på dig
    Sabine J Ö

    2013-09-15 | 20:59:31
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/
  • Anonym säger:

    ja jätte roligt :)

    2013-09-16 | 09:57:39
    Bloggadress: http://ibelieveinyou.shapemeup.se

Kommentera inlägget här: