Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Ökad saliv produktion

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

Jag upplevde för en tid sen att jag hade en ökad salivproduktion, Jag var tvungen att svälja saliven oftare och fler gånger än normalt. Så jag bestämde mig för att gräva lite djupare i ämnet, men tyvärr hittade jag inte så mycket, varken på nätet eller i mina böcker. Men det var några viktiga punkter som dök upp.
 
En av det första punkterna beror på att man kan vara alldeles för stressad, så det första steget att ta är att minska stressen man upplever i livet. Vi vet att stress kan påverka livet negativt om det är en stående och långvarig situation eftersom att det kan stressa signaler i kroppen och därför skicka felaktiga signaler. MEN tyvärr kan stress också leda till bristproduktion av saliv. Så strress kan leda till båda överskott och underskott av saliva produktionen, men oftast är det underproduktion som sker vid stress.
 
Ökad salivproduktion kan också bero på att fel meddelande skickas i kroppen, saliv skapas när vi ser, tänker, luktar och smakar mat som vi ska äta. Det kan också vara så att ett felaktigt och inkorrekt meddelande skickas till salivkörtlarna från hjärnan via nervsystemet. Att gräva djupare i hjärna och nerver är en hel vetenskap så jag ska inte gå in så mycket mer på det förrutom att säga att de båda organen/systemen behöver mycket näring och bra fetter för att fungera optimallt. Men bara tanken på en sur citron eller en söt blåbärspaj kan få salivakörtlarna att köra igång som tusan.
 
När kroppen har ett underskott av salt(er) och/eller överskott av salt (natrium) i kroppen ökar produktionen av kininer av spottkörtlarna. Kininer är en grupp peptider (mindre än proteiner), som spelar en viktiga roll kring inflammationer, som kärlvidgande medel, smärta och kontrollerar blodtrycket genom att bland annat eliminera natrium från kroppen. Dessa kininer i sin tur ökar också produktionen av saliv. Det vanligaste är att det är ett överskott av natrium/bordssalt, men det kan vara ett underskott av andra salter som man får i sig genom bland annat en varierande kost. 

Vad det gäller kost kan en kost rik på grönsallad leda till ökad salivproduktion, DASH dieten som används för att minska blodtrycket (minskat saltintag) är kopplat till ökad salivproduktion.Denna punkt och den ovan är egetligen motsägande, eftersom att man där oftast har ett överskott av natrium och underskott av salter (kalium + annan molekyl). Men jag antar att det handlar om balans, inte för mycker och inte för lite av någon av molekylerna.
 
En annan anledning till att man kan ha ökad produktion av saliv är att man har problem med sköldkörteln, men tror att överaktiv sköldkörtel kan leda till ökad saliv produktion. Medan underaktiv sköldkörtel minskar salivproduktionen däremot. Även sura uppstötningar, tandställning, rökning och vissa mediciner ökar produktionen av saliv.
 
Nu har detta symptom försvunnit så det var bara något tillfälligt. Har du haft samma problem tidigare? Vad var din orsak till problemet och vad gjorde du för att lösa det??
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Jag får alltid hemska sura uppstötningar vid stress och då märker jag att jag nästan hela tiden runt ut sagt dreglar. För mig är det bara att vänta ut de sura uppstötningar för att får ett stopp på detta. Har i vanliga fall ändå en hög saliv produktion.

    Svar: Hej Hej, Jag kan tänka mig att salivaproduktionen ökar för att "spä ut" de sura som bränner i halsen. Så ökad salivproduktion är ett resultat av sura uppstötningar. Så om detta är orsaken kan jag tänka mig att man borde få kontroll på sura uppstötningarna (sänka pH, öka vätska intag mm) för att saliv inte ska produceras i så stor mängder. jag kan inte sluta säga som jag alltid säger; kroppen är så fascinerande. =)
    Sabine J Ö

    2014-12-10 | 01:45:04
  • Anonym säger:

    Hur länge (dagar? Veckor? Månader?) hade du ökad saliv?

    2016-04-15 | 15:22:39
  • Angela säger:

    Hej!

    Jag har haft ökad salivproduktion nästan två månader nu. Jag har det omväxlande med en käke smärta som går genom mina tempel och öra. Det hat tagit hela min uppmärksamhet och jag kan inte fungera normalt längre..

    Har du några tips hur man ska klara problemet? Jag vet att jag inte ska tänka och fokusera på det men tycker att det nästan är omöjligt..

    Hur länge har du haft det? Vad har du gjort för att ökad salivproduktion försvunnit?

    Hälsningar,
    Angela

    2017-02-07 | 11:17:51
  • Angela säger:

    Hej!

    Jag har haft ökad salivproduktion nästan två månader nu. Jag har det omväxlande med en käke smärta som går genom mina tempel och öra. Det hat tagit hela min uppmärksamhet och jag kan inte fungera normalt längre..

    Har du några tips hur man ska klara problemet? Jag vet att jag inte ska tänka och fokusera på det men tycker att det nästan är omöjligt..

    Hur länge har du haft det? Vad har du gjort för att ökad salivproduktion försvunnit?

    Hälsningar,
    Angela

    2017-02-07 | 11:21:00
  • Per Olov Andersson säger:

    Jag har en saliv som inte är av denna dag
    Vad göra åt det

    2017-02-08 | 00:17:53
  • Hans säger:

    Hej

    Har också ökad salivproduktion i perioder, det är väldigt jobbigt. Jag tror det kan bero på att jag har ett bråck på magmunnen och har problem med sura uppstötningar. Men saliv problemen kommer bara ibland. Det kan också hänga ihop med stress.

    Har inga bra tips men kanske kan funka med att äta omeprazol nån vecka.

    Jobbig med den ökade salivproduktionen som gör att man måste svälja hela tiden och då får med sig luft som ställer till det i magen.

    2017-04-12 | 22:50:54
  • Almen säger:

    Hej.
    Har iakttagit att saliven verkar kunna förändras vid olika behov och tillfällen. Har alltid haft riklig sådan och nöjd med det. Dessutom verkar det ha gett mig bra tandstatus enligt tandläkaren. Mängden varierar beroende på tillfället och yttre stimulans såsom syn och luktintryck. Sex stimulerar också till salivökning enligt mina erfarenheter. Jag misstänker dessutom att saliven ändrar sammansättning för olika behov. Undrar om det är forskat något om detta. Annars tar jag gärna på mig upptäckten av detta 😊

    2017-06-08 | 08:42:09
  • Joakim säger:

    Ökad salivproduktion är inget jag lider med i en längre tid. Detta är andra gången jag har det. Det började när jag gick och la mig. Jag är också förkyld i halsen, halsbränna, ont i halsen överlag m.m. Min hals är också svullen känns det som. Sist detta hände spydde jag tillslut. Vet inte om detta hände P.g.a att jag svalde så mycket saliv eller vad det var.

    Vet någon varför detta händer? Är jag liksom förkyld i sköldkörteln? Kan tillägga att sist detta hände, när jag somnade tillslut så hade det gått över när jag vaknade nästa morgon.

    2017-09-19 | 00:47:13
  • Frank Adolfsson säger:

    Hej!
    Fick en hjärtinfarkt den 11/10 så fick börja med flera olika sorters mediciner o några veckor efter infarkten har jag fått ökad salivproduktion så är riktigt jobbigt..har hållit på i ungefär en månad så vet inte vad man ska göra åt detta.

    2019-11-29 | 14:25:04

Kommentera inlägget här: