Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips: Smoothie med vetegräs

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

 
Hej Hej,
 
Innan detoxen köpte jag en liten påse vetegräs som jag tänkte jag skulle inta dagligen, dagligen blev det tyvärr inte, men nästan. Vill här dela med mig av ett recept och berätta lite om vetegräs, om varför det är så poppis och vad det har för effekt på hälsan. Men vill också säga att det inte är bevisat att produkten skyddar mot eller förhindrar sjukdom när det kommer till hälsa och välbefinnande. Utan det som är bevisat är att det är rikt på olika typer av näringsämnen.
 
Vetegräs är känt för att vara en superfood vilket betyder att det är otroligt rikt på näringsämnen och kan därför vara oerhört bra för kroppen och hälsan. Bland annat är det rikt på klorofyll som är hjälpsamt vid rening av kroppen från toxiner, reglerar pH värdet till ett mer basiskt, stödjer immunförsaret samt minskar trötthet eftersom att det stödjer produktionen av röda blodkroppar. Fyra egenskaper som är otroligt viktigt för en frisk kropp och för att uppnå välbefinnandet.
 
Vetegräs innehåller de åtta essentiella amino syrorna samt kalcium, selenium, jod, järn, zink, vitamin B12 och många fler. Alla är såklart oerhört nyttiga för hälsan. Vitamin B12 till exmepel är en vitamin som vegetarianer kan ha svårt för att få i sig tillräckligt av eftersom att det finns allra rikast i kött och därför kan behöva regelbundna injektioner av B12.
 
När jag ändå har ämnet på tråden kan jag berätta om en blogg (ej aktiv) som enbart handlar om vetegräs. Du kan kolla in den bloggen här. Men veckans tips är egentligen att börja äta vetegräspulver eller odla din egen vetegräs eftersom att det är så nyttigt. Prova om det är något för dig och din kropp.
 
Receptet för två personer
1/2 burk ekologisk kokosmjölk
Några skvättar mandel- och cashewmjölk
2 dl hallon
1 dl havtorn
3 kiwi
1 tsk lecithin (bra för fett upptag och transport)
2 tsk linfrön
 1 tsk vetegräs/glas.

Kommentarer

  • Mikaela säger:

    Jag gillar verkligen smaken av vetegräs och det är min favorit bland greens! Oftast blandar jag vetegräset med enbart vatten och dricker, men i bland åker det även ner i en smoothie. Ska prova ditt recept, låter gott :)

    Svar: Jag använder de bara i juicer eller smoothies, inge vana att blanda med vatten bara. Prova på! =) Jätte gott!!
    Sabine J Ö


Kommentera inlägget här: