Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Argan Cooperative in Atlas Mountains

Kategori: -Protein / Fett / Kolhydrater

Samma dag som vi korsade de höga Atlas Bergen i Marocko stannade vi också till på ett Cooperativ för kvinnor som jobbar med att producera argon olja från argonfrukten, som växer mellan Essouira och Agadir. Jag skrev tidigare ett inlägg om argan olja, som du hittar här, men nu har jag lärt mig ännu mer som jag tänkte berätta om.
 
Vi köpte argonolja för matlagning men också kosmetiskt för hud och hår samt två tvålar med lavendel/mynta och arganolja. När jag kom hem provade jag matlagningsolja för första gången i dressing (arganolja, linfröolja, olivolja samt kryddor) och jag gillade verkligen inte smaken, alldeles för stark och för nötig! Är det någon som har några tips på hur man ska få arganoljan in i sin kost på ett smaksamt sätt?
 
Jag lärde mig också en hel del på detta besök, bland annat att argonolja är bra mot, se listan nedan. När man producerar arganolja kan man antingen göra kosmetisk eller ätbar olja. När man producerar den ätbar olja rostas kärnan från frukten/nötten i några minuter, medans den inte rostas om den ska användas på utsidan.Sen kallpressas nötterna för att skapa oljan.
 
Arganolja innehåller oljesyra som är en enkelomättad omega-9 fettsyra. Linolsyra är en annan olja som finns rikt i arganoljan, det är en omättad omega-6 fettsyra som är en av de nyttigaste oljorna, likaså är omega-3 oljor. Fenoler som agerar som en antioxidant (är en E-vitamin) finns också rikt i oljan, därför skyddar arganolja celler och röda blodkroppar mot oxidering. Y-tocopherol är en av dessa som tros skydda mot cancer och har anti-inflammatoriska egenskaper. Man tror att det är fenolerna i arganolja som bär huvudansvaret för det positiva egenskaperna för hälsan och välbefinnandet.Vad det gäller det kosmetiska oljan tror man att det är
koffein- och ferulasyra som bär ansvaret för de positiva påverkan på hud och hår.

Arganolja används mot:
-Ärrbildning av akne och vattenkoppor
-Eksem
-Förhindrar rynkor att bildas
-Svaga och sköra naglar
-Minskar kolesterolet, minskar LDL och höjer HDL.
-Behandla smärta från reumatism
-Förebygger hjärtsjukdomar
-Sänker blodtrycket, pga oljesyran.
 
 
 
Argannötternas skalas först av en person och nästa person krossar/delar/bryter upp i mindre bitar.
 
 
Nästa person kör nötterna i en typ av kvarn som pressar ur oljan.
 
 
Oljan hamnar sen i flaskor, ställs på hyllor och säljs.
 
 

Kommentarer

  • Dallia K säger:

    WOW! Det där ser ju grymt ut, jag menar att allt görs "live". Intressant att se på.

    Svar: ja det var verkligen jätte skoj och spännande att höra om hur allt gjordes... och lite coolt att köpa när man vet vem som har gjort det och vart. Trevlig helg på dig, här bakas det bröd. =)
    Sabine J Ö

    2014-01-30 | 23:26:29
    Bloggadress: http://theonefromtheclouds.blogg.se/
  • Michelle Gawronska säger:

    Fin blogg!

    Svar: Tack!! Kul att du hittade hit! =)
    Sabine J Ö

    2014-01-30 | 23:26:47
    Bloggadress: http://michellegawronska.blo.gg/

Kommentera inlägget här: