Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Food & Beverage - Morocco

Kategori: -Underbara Resor (Marocko, Indien, UK mfl)

Hmmm vart ska jag börja kring maten i Marocko..... den var enformig. Tagines, kefta (köttbullar med eller utan ägg) och couscous serverades på alla restauranger, vilket betyder att man har några få alternativ om man vill äta marockanskt. Vilket man ville i början, men jag tröttnade på ganska snabbt. Dessutom var det vanligtvis inte speciellt smakrikt.
MEN... givetvis har vi fått en hel del smakupplevelser ändå, det är ju inte så att maten var äcklig utan saknade för det mesta bara smakexplosioner som jag är ute efter. Och ibland var maten verkligen magisk!
 
 
Vi lärde oss snabbt att apelsinjuice drack man till alla frukostar och mandariner åt man dagligen. Deras apelsinjuice var verkigen smakrik och fantastisk, så nu ska jag göra mina egna apelsinjuicer med en press istället med en centrifug så att fruktköttet är kvar i juicen. Näringsrikt, enkelt och gott!
 
 
Efter att i en tid gått runt och letat efter ett ställe som serverar alkohol gav vi halvt upp och min karl frågade en tobakshandlare om tips. Handlaren visade oss till Riad Palais Sebban som var undangömt och underbart med pool (för kallt för att bada) och takterass. Där drack jag Marockanskt rött vin och åt oliver, oliver är en annan sak man serverades innan samtliga måltider runtom Marocko. Älskar det! Så nummera är vi alla olivexperter! Visste du att det finns 400 olika sorters oliver?!
 
 
 
 
 Innan vi åkte till Marocko letade vi efter en restaurang där vi kunde fira vår reunion med Shari (som jag och Tina träffade i Indien). Jag hittade Comptoir som vi alla älskade, förrätt med mix av marockanska sallader, tagine till varmrätt, gott vin och bellydancers. Coolt! Efter middagen blev allt en nattklubb, men vi var allt för mätta för att kunna dansa eller ta en drink. Jag var så mätt att min klänning höll på att spricka, ingen skön känsla! haha
 
 
Väl i Casablanca hittade vi stranden och strandbaren för lite lyx, mer oliver!
 
 
Har du sett filmen "Casablanca", i så fall har du hört talas om Rick's Cafe som är uppbyggt med samma karaktärsdrag som i filmen. Här tog vi några eleganta drinkar innan vi åkte tillbaka till hotellet för middag. Mer Tagine! =) Fortfarande inte tröttnat på rätten!
 
 
OLIVER! No words needed! Mums!
 
 
Kryddor av olika slag, som jag inte tyckte att de använde tillräckligt av i sin matlaging. Men jag köpte en taginegryta med mig hem så jag har lagat min första tagine, med massa kryddor, och de blev en succé. Se recept och hälsoinformation här!
 
 
Apelsiner växer överallt i stan och på landet! Vackert!
 
 
Örter som säljs på torget i Fes.
 
 
En av mina favoriter som sagt var de olika rörorna och salladerna som serverades till förrätt. Dessa var en varient som vi åt under lunchen i Fes. Riktigt gott!
 
 
DETTA mästerverk var den godaste måltiden på hela resen. Vi stannade till på ett Kasbah för lunch och denna fisken ska jag prova att göra själv inom en väldigt snar framtid (vi satt och gissade oss fram till de olika kryddorna). Yummy!
 
 
Tetraditionerna i Marocko är starka. Om en man har friat till en kvinna och hans familj besöker hennes familj för ett "JA" eller "NEJ" ger man svaret i sötman i teét. Är det söt är det ett JA och är det inget socker i är det ett NEJ. Och om man besöker en familj på te och de fyller upp hela koppen njuter värden ej av besöket och vill att besöket ska dricka upp och gå. Fyller man halva koppen njuter man av sällskapet. Intressant! Jag ville köpa med mig en kanna och några glas men de blev inte av pga utrymme.
 
 
Torkad frukt såldes runt om hela landet. Denna vackra korg med dadlar köpte jag vid ett fotostopp i Atlas bergen.
 
 
På ett ställe vid stannade för lunch där en av de bästa tagines serverade hade vi också live musik av denna stjärna som sjung berber-musik med irlänska rytmer. Bra tycker jag!
 
 
Vår sista dag i hamnstaden Essouira åt vi grillad fisk i hamnen, man pekar på vilka fiskar man vill äta och det är det man betalar för. Till det serveras bröd, sallad och dryck. Jättegott med färsk fisk, härlig atmosfär och perfekt ställe för people-watching!
  

Kommentarer


Kommentera inlägget här: