Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Detoxdax vid vårdagsjämningen

Kategori: -Detox/Rening

Nu är det dax för vår-detoxen för 2014 och jag ser verkligen fram emot det. Min kärlek ska också vara med efter att han efter senaste juicefastan gillade effekten det hade och känslan som uppstod efteråt. Det blir roligare när han också är med.
 
Så 16-26 mars blir det först fem dagar med fast föda där vi undviker allt kött förutom fisk och ägg, inga mejeribrodukter, kaffe, svart te, bröd, pasta, gluten och det flesta kolhydrater. Det som jag kommer äta mycket av under de första fem dagarna är grönsaker, lite frukt, linser, bönor, nötter, frön, fisk, ägg och tillskott så som vetegräs och spirulina. Spirulina är superbra för att att rensa kroppen på tungmetaller. Eftersom att jag är diabetiker blir det eventuellet kolhydrater utan gluten, så som bovetegryn, quinoa och fullkornsris.
 
Efter fem dagar med fast föda blir det juicefasta i två dagar, med hemmagjorda juicer, vatten och vila. PÅ fredagen har jag tagit ledigt från jobbet dels för juicefastan och dels för att få pluggat. (Det närmar sig sitt slut). Sen blir det ytterligare fyra dagar med lättare mat som inte är påfrestande för kroppen.
 
De senaste två söndagarna har vi kört två kurer av Leverrening som är det huvudsakliga elimineringssystemet. varje söndag morgon har jag blandat ihop denna dryck, druckit och sen tagit det lugnt. Dessutom har vi var tredje dag ätit en msk olivolja med linfrön för att få igång tarmarna extra mycket.
 
Leverrening
1 blodgrape
1/2 citron
2 vitlöksklyftor
En bit råriven ingefära
 1 msk olivolja och 1 msk linfröolja)
2 dl vatten
 
Egentligen borde vi basta också eftersom det är något av de bästa sättet att eliminera fettlösliga gifter på, eftersom att det inte kan lösas upp av vatten. Men tyvärr har vi ingen bastu så det kommer istället bli en hel del varma bad istället och så klart promenader. Varma bad med Epsom salt. I detta Veckans Tips hittar du en länk med mer information om Epsom salt som i korta drag är bra för att ge kroppen magnesium, rena kroppen genom huden och det hjälper även vid öma muskler och leder.
 
Det finns en hemsida som heter Hälsosidora som jag gillar och där jag hittat tre artiklar som jag rekommenderar om du vill läsa mer. Leverrening, Njurrening och Lymfrening.
 
Jag har också fått levererat Forever Living Detox paket med en rad olika produkter som jag ska prova. Dessa tänkte jag ta när jag äter fast föda och inte under juicefastan. Om jag gillar produkterna kommer det eventuellt bli ett samarbete med företaget. Det ska bli spännande att se vad framtiden har att erbjuda. Jag ska berätta mer om produkterna i paketet i ett senare inlägg.
 
Kram från Välbefinnaren.
 
 

Kommentarer

  • art by tina säger:

    Jag vill också testa, kan du inte lägga upp typ dagliga mat-scheman här så fler kan haka på? Eller på instagram.

    Svar: Hmm.... jo det skulle jag nog kunna tänka mig. Lägga upp recept och måltider för nästkommande dag, med en liten "kolla-hit" på instagram. =) Kramis
    Sabine J Ö

    2014-03-12 | 23:51:33
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se
  • fight4fit säger:

    Spännande! Ska bli spännande att läsa hur det går för dig. Tror nog jag aldrig hade klarat detta, har alldeles får dålig karaktär när det kommer till restriktioner i maten ;p

    Svar: Jag har faktiskt också ganska dålig karaktär ibland, men jag blir förvånad hur "hård" och "duktig" jag blir på att följa en meny och hur påhittig man blir. Skoj! Du får hålla utkik här på bloggen och instagram. Trevlig helg på dig.
    Sabine J Ö

    2014-03-14 | 07:27:40
    Bloggadress: http://www.fight4fit.se

Kommentera inlägget här: