Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Juicelåda, med nässlor, från Årstiderna

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
När jag fyllde år förra helgen fick jag av några vänner en prenumeration på juicelåda varannan vecka fyra gånger från Årstiderna. Idag kom första juicelådan och den innehöll tre recept samt ingredienserna för att göra varje juice två gånger. Det stämde nästan, nässlorna räckte bara till en gång. Men tur är väl att jag kan gå utanför dörren och plocka ytterligare 200 gram, helt gratis.
 
Jag testade igår göra två av de tre recepten och här kommer recepten från Årstiderns som Juicemästaren (Årstidernas ord) Mads Bo skapat. Efter att ha smakat de två juicerna håller jag med om "juicemästare".
 
 
 Fresh´n Bitter
1 grapefrukt utan skal
1 citron utan skal
1/2 fänkål
1/2 zucchini
 
Fresh`n Bitter ska enligt receptskrivaren påminna om champagne och det skapades en lång diskussion här hemma om hur champagne verkligen smakar och likheterna med juicen. Det finns likheter och vi gillade denna mest för att det var en "punch in the face", en surprise av smaker helt enkelt, udda smaker. Rekommenderas!
 
 
 Nässelsaft
1/2 gurka
200 gram nässlor
4 st äpplen
1/2 citron med skal
 
Det var idag första gången jag provade juice med nässlor och jag gillar det jättemycket, jag sa till kärleken att nu blir det till att plocka nässlor när vi gör juicer i fortsättningen. Denna var också jättegod och man känner hur nyttig man är med alla näringsämnen från nässlorna. Det är mindre kraft i denna om man gämför med den tidigare. Men fortfarande jätte smakrik, men denna är mer mjuk i smakerna. Rekommenderas också.
 
 
 
Nässlor är de där "ogräset" som man bara vill bli av med och som man får klåda av. Men det är mer, nässlor är också oerhört näringsrika, framför allt på järn, klorofyll, fosfor, mangan, A-vitamin, zink och magnesium. Allra näringsrikast är det när de är ynga och nyligen börjat växa. Därför är det rekommenderat att plocka nässlor tidigt under våren, plockas det senare kan nässlorna också bli smaklösa enligt min egen uppfattning. Nässlor tros ha förmågan att bibehålla och stödja friska tarmar, är inflammationshämmande samt kan rena blodet och rena kroppen, bland annat från tungmetaller, tack vare den stora mängden klorofyll. och antioxidanter.
 
Så varför inte ta på sig trädgårdhandskarna, ta med en sax och gå ut och leta efter unga brännässlor för att göra juice av? Har du provat nässeljuice tidigare? Tips på andra kombinationer av juicer med nässlor?

Kommentarer

  • art by tina säger:

    Skumpa-juice, intressant. Du har inget bra recept på nässelsoppa - för det tycker jag väldigt mycket om, fast har aldrig lagat det själv.

    Svar: Väldigt intressant smak också... och go! =) Nä du, inget nässelrecept tyvärr.... jag har aldrig lyckats med nässelsoppa.... men har fått tipset att steka nässlorna en stund i smör innan jag låter de kokas i vatten.... annars skiljer det sig lätt från vattnet. Men har inte provat.... dessutom ska jag använda grädde nästa gång också! Återkommer när jag själv lyckats! Kram på dig
    Sabine J Ö

    2014-05-13 | 14:16:38
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se
  • Sofia säger:

    Åh massa goda juicer! :)

    Svar: Verkligen! Älskar juicer i alla dess former, fast ibland blir det verkligen..... mindre lyckat! Haha.
    Sabine J Ö

    2014-05-20 | 19:16:06
    Bloggadress: http://lifeaccordingto.blogg.se/

Kommentera inlägget här: