Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Nötbrödsbakning- Recept

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

 
Hittade för jättelänge sen ett recept hos @tinmej på instagram som jag lagat flera gånger. Imorgon måndag ska jag och kärleken utesluta gluten i en månad till att börja med, så därför lagade jag och svärmor detta bröd igen i fredags. Kan inte minnas att jag delat med mig av receptet, så här kommer det. Man jag byte ut hasselnötter till valnötter eftersom att jag får munsår av hasselnötter. Desutom klippte jag ner lite fikon för lite sötma.
 
Ingredienser
 
3,5 dl vatten
2 msk fiberhusk
100 g mandel
100 g solrosfrön
100 g sesamfrön
100 g linfrön
100 g valnötter
100 g pumpakärnor
1 msk sea salt
3 msk kokosolja
Jag la också till
6 st fikon (sprikoser funkar också)
Smör eller kokosolja för smörja formen.
 
*Mixa vattnet och fiberhusken med stavmixer och ställ undan för att vila.
 
*Mätt upp samtliga nötter och frön, mixa med pulsen för att krossa nötterna, inte för att skapa mjöl.
 
*Blanda ner kokosoljanoch saltet med nötterna och klipp ner fikonen.
 
*Använd sen händerna och blanda ner vattenblandningen med nöterna.
 
*Smörj en form (10 x 30 cm) med olja eller smör, häll ner blandningen och låt vila i minst en timma.
 
*In i ugnen i 175 grader i 60 minuter

Kommentarer

  • Mikaela säger:

    Det här brödet både låter och ser gott ut! Ett stort plus är även att det inte är ägg i. Många recept på glutenfria bröd består av mycket ägg som då ofta tar över brödsmaken helt. Detta recept ska jag definitivt prova!

    Svar: Precis, gott och enkelt utan de flesta allergener. Jag gillar iof ägg så ett liknande med ägg och nötter hade passat mig bra också. =) Berätta vad du tycker efter att du provat! Gillar det med mycket smör och lite grönsaker (rädisor/tomat/ruccola).
    Sabine J Ö

    2014-05-24 | 10:20:00
    Bloggadress: http://passionforhalsa.se/blogg

Kommentera inlägget här: