Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Egengjord mandelmjölk

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

Idag har gjort egen hemmagjord mandelmjölk, super gott!! Det är ett alternativ till mjölk, för dig som är laktosintolerant, vill dra ner på mjölkintaget eller bara vill prova något nytt. Jag använder mjölken till morgon muslin, ett glass till maten och ibland innan jag går för att lägger mig, och de passar mig perfekt!!!

Mandelmjölk gjord på ekologiska mandlar  är rikt på många vitaminer och mineraler, bland annat kalium, kalcium, selen, magnesium, mangan, zink, järn och vitamin E (antioxidant som skyddar mot fria radikaler). Mandel är rikt på nyttiga proteiner och fetter, samtidigt som det inte innehåller mättat fett eller kolesterol, och är dessutom mer basiskt än andra nötter. (Basiskt är bra).

Receptet:

Blötlägg en koppar mandlar i två koppar vatten över natten, nästa dag sköljer du mandlarna innan du häller dom i en mixer. Häll på 2 koppar  vatten till att börja med, mer eller mindre går också bra, det beroende på konsistensen du är ute efter. Ju mindre vatten du använder desto grynigare och rikare smak blir det. Mixa mandlarna och vatten i mixern i ungefär 5 minuter. Sen tar du fram en nytvättad kökshandduk, som ej är tvättad med tvättmedel eller sköljmedel, som du ska använda för att "sila bort" massan från mjölken. Jag brukar lägga handduken över en skål och sen hälla lite av blandningen i handduken och sen vrida ur vätskan från blandningen. Släng dom torra mandel-flisorna och häll i mer vatten efter smak. Voila, du har nu den smak- och näringsrika nöt-mjölken.

Smaklig mjölk!!

Kommentarer

  • Rinki säger:

    Mandelmjölk är häftigt, jag har hört mycket om det men har ännu inte testat det själv.

    Sv: Det blev tyvärr ingen film, jag och E fastnade framför TV-serier istället. Finns det någon du följer? Eller några kanske.

    Tråkigt att filmerna var så konstiga, jag kan rekommendera: Laxfiske i Jemen, den är rolig, lustig och romantisk på samma gång.

    Kram på dig!

    2012-08-21 | 20:15:15
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com

Kommentera inlägget här: