Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Nöt-bröd av svärmor

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

Efter påskbesöket hos svärmor fick jag med mig ett recept på lågkolhydratsbröd, efter att ha ätit brödet hela påsk. Och betyget är verkligen 5 utav 5. Så himla gott!! Så idag har jag själv provat att laga brödet här hemma. Första brödbakningen i hela mitt liv kan jag stolt berätta. Om man inte räknar med mandelmjöl-&-ägg-i-micron-bröd på två minuter eller misslyckade naan-bröd från Indien.
 
Recpetet var jag tvungen att ändra från gram till dl eftersom att jag inte har någon köksvåg, men här är det receptet som jag använde.
 
8 st ägg
2 dl cream fraiche
6 msk kallpressad oliv olja
2 msk bakpulver
1,5 dl linfrön
1,6 dl havrekli
1,5 dl sesamfrön
2 dl solrosfrön
Salt (som jag glömde)
 
*Sätt ugnen på 180 grader.
 
*Blanda först dom "blöta" ingredienserna, blanda sen ner dom torra. Konsistensen ska bli som en tjock gröt. Häll i mer havrerkli eller nötter om smeten är för vattnig.
 
*Lägg bakplåtspapper i en brödform (30x12 cm), häll i smeten och grädda i ugnens nedre del i 65 minuter.
 
*Låt brödet svallna, ät direkt, spara i en påse eller frys in.
 
*Nötter kan bytas mot andra nötter, eller så kan man blanda ner olika typer av kryddor för annan smak- kummin eller örtkryddor tex.
 
 
 

Kommentarer

  • Lagerstedt säger:

    Gud vad bra! Det här måste jag spara :-) Tack för att du delade med dig av det :-)

    Svar: Rekommenderas. Mumsigt och nyttigt! Trevlig helg!
    Sabine J Ö

    2013-04-05 | 14:09:01
    Bloggadress: http://lagerstedt.wordpress.com/
  • Gittan säger:

    Hejsan! Låter verkligen gott! Ska prova ditt recept:-). Intressant sida, kommer att titta hit flera ggr. Ha det bra! Mvh Gittan

    Svar: Tycker absolut att du ska prova. Du får gärna berätta vad du tycker om smaken och om du tycker det blir bra. Du är såå välkommen tillbaka, kul att du gillar min blogg. Må Väl!
    Sabine J Ö

    2013-04-13 | 21:57:02

Kommentera inlägget här: