Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Hur nyttigt är fullkornsmjöl egentligen?!

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Hur effektivt och enkelt tror du kroppen kan hantera en stor deg-klump i magen, en deg-klump som klistrar sig fast? Precis så som mjölet klistrar sig fast på händerna tror jag också att det reagerar i kroppen och magsmältningssystemet.
 
Historien kring säd går så långt tillbaka som 10 000 år, så det är en hel del människor som har vuxit upp på dessa genom tiderna. Det har länge varit en stor energikälla för människor, troligtvis eftersom att det är så billigt.  Det förbränns långsammare än rent socker och enkla sockerarter, dessutom är det rikt på fibrer och näringsämnen. 
 
Ett säd är uppbyggt av ett yttre lager som kallas bran/skal som är otroligt rikt på fibrer och många näringsämnen, i mitten finns det som man kallar ett embryo och det är rikt på protein, vitaminer, mineraler (zink, magnessium kalium och järn bla) och oljor. Det är embryot som är den viktigaste och mest essentiella delen eftersom att den delen som ser till att ett nytt säd kan utvecklas-det framtida livet. Det är det i mellan dessa två som man gör mjöl av, det kallas frövita och innehåller en stor mängd stärkelser och lite protein. Denna del ger även näring till kärnan/embryot av sädet. Se listan nedan för att se hur dom olika delarna skiljer sig
 
  Bran/yttre Frövitan Embryo
Vatten % 8.0 13.0 8.0
Protein % 10.9 13.1 32.0
Fett % 4.2 1.2 7.7
Kolhydrater % 54.5 71.6 37.8
Cellulosa % 18.0 0.7 1.8
Thiamin mcg/100g   69.0 2100.0
Iron mg/100g 12.9 1.8 9.7
Calcium mg/100g 9.8 13.0 58.0
 
 Så när man gör vitt mjöl blir det alltså inte mycket kvar i produkten förutom kolhydrater och liten del protein eftersom att det nyttigaste delarna sitter i den yttre delen eller den inre delen. Det är detta som är skillnaden mellan fullkornmjöl och vitmjöl, i korta drag. Men jag vill också poängtera här att när man gör mjöl av hela kornet utsätter man sädet för syre (luft) vilket leder till oxidering av oljorna i embryot. Och vi vet att oxidering av fetter (som finns i embryot) leder till fria radikaler, och det är antioxidanter vi behöver för att skydda mot fria radikaler. Därför bör man fundera på om man bör öka intaget av antioxidanter i ens kost om man äter mycket fullkornprodukter.
 
Det yttre lagret av vissa säd innehåller fytinsyra som är ett ämne som är absorptionshämmande. Det binder sig till viktiga mineraler, så att dom inte kan tas upp av kroppen. Så de viktiga mineralerna elimineras utan att kunna användas av kroppen. Några av de mineraler som hämmas är zink, magnessium, järn, kalcium och vissa proteiner. Så ibland kan det alltså vara bra att äta produkter där det yttre höljet har blivit avlägsnat, även om detta även tar bort fibrerna. Men det finns alltid andra produkter som man kan få fibrer från.
 
Säd innehåller protein, men är oftast låg på aminosyran lysin. men genom att kombinera din måltid (eller vid annat tillfälle under dagen) med tex bönor skapas ett komplett protein. Men i vitt mjöl finns inte mycket protein alls, utan endast till störst del sockerarter. Om man har problem med att hantera kolhydrater, då med symptom så som trötthet, humörsvängningar, diabetes, uttorkning, stress mfl,  så bör man absolut undvika alla typer av mjölsorter eftersom att det belastar kroppen. Ju ljusare mjölet är, desto svårare har kroppen att hantera det när det kommer till kolhydrats mängden.
 
En annan  negativ egenskap med vissa säd är den mängden gluten som dom innehåller. Gluten kan för många vara svårt att bryta ner, ibland saknas denna funktion helt. Det kan därför och av samma anledning skapa inflammationer i tarmen. Läs mer om gluten här.
 
Som du kan se med detta inlägg är det inte endast vitt mjöl som är skadligt utan även fullkornsprodukter  som kan vara skadligt. Så det är viktigt att man själv tar sig en funderar för att ta reda på vad man själv behöver och vad man behöver undvika. Men enligt min egen uppfattning skulle jag själv välj fullkornsmjöl eftersom att det innehåller fler nyttiga näringämnen. Men man behöver också tänka på att när man skapar mjöl kan värme ibland användas (beroende på metod) och värme skadar mjölet och sädet. Eftersom värme, syra och ljus skaddar dom flesta produkter, alltså också mjöl, bör det förvaras i kylen.
 
Vad är din åsikt kring olika typer av mjöl?

Kommentarer

  • Angi säger:

    Det är alltid så intressant och roligt att gå in här och läsa inläggen :) Detta är nog något få tänker på faktiskt och därför desto viktigare att skriva ut det som en tankeställare!

    Svar: Kul att höra att du gillar det jag skriver. Trevlig feedback. =) Det känns som om allt bara dras över en kant utan att fundera över hur det egentligen ligger till. Fullkorn har sina fördelar, men också sina nackdelar. Samma sak gäller mättade och omättade fetter, protein osv. Jag försöker dela med mig av det jag lär mig, även om det kanske inte är vad många vill höra. =)
    Sabine J Ö

    2013-02-28 | 18:30:43
    Bloggadress: http://naturligbebis.se
  • Linn säger:

    Läser kommentaren/svaret ovan och vill bara säga att det är toppen att du delar med dig! Mat kan vara känsligt och vissa verkar ta det väldigt personligt, men kunskap kan aldrig vara farligt.

    Jag är ju rätt övertygad numera om vad jag tror om mjöl. Är förvånad över hur lätt det har varit att sluta, även om jag sagt att när jag är bortrest eller ute på restaurang så kommer jag att äta det som bjuds. Men på hemmaplan är det ju inga som helst problem. Jag saknar det inte ens.

    Svar: Ja man blir förvånad när man lätt kan sluta äta något. Om bara viljan finns där! Jag har fortfarande inte ätit kött efter min Indien resa (förutom fisk) och jag saknar inte det alls. men jag har som sagt äta sunday roast i England i April. Hur länge har du hållit dig borta från mjöl? (då förutom vid bortbjudna middagar och restaurangbesök)
    Tack, jag blir glad att jag tillför något.... något annorlunda. Men jag ser på allt med samma ögon. mättat, omättat, fibrer, fullkorn...är det bra eller dåligt liksom?! =) Jo.-.. jag kan tänka mig att många tycker att dom är "dåliga" om dom äter fel.... men därför är det viktigt att man får informationen om allt, och inte tror att allt som sägs vara bra, är bra. Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-03-07 | 18:48:47
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: