Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Frukost med Lecitin (för fett nedbrytning)

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
 
Till frukost häromdagen åt jag stekt ägg, två smörgåsar med nyttiga grönsaker med ost, kaffe med sojamjölk och en smoothie med: 
Blåbör
Turkisk yogurt
1 kiwi
1 dl blåbär
1 tsk bipollen
1 tsk kokosolja
1 tsk lecitin.
 
Det är lecitin som jag tänkte berätta om i detta inlägg, men du kan läsa mer om ägg, blåbär, bipollen och sojamjölk (positiva egenskaper eller här om negativa egenskaper) genom att klicka på orden.
 
Ordet lecitin kommer från den gamla grekiska ordet äggula och det är denna produkt ämnet upptäcktes. Lecitin är en viktig fosfolipid, en blandning av fosfor och fett för att inte gå in för mycket på uppbyggnaden. Fosfolipider behöver kroppen för ett friskt membrane runt cellerna, utan detta kan cellen inte utföra sina livsviktiga funktioner. Tänk dig hur många celler det finns i kroppen så förstår du vikten!
 
Den mest kända positiva hälsoegenskapen lecitin har är den förmåga den har att hjälpa vår lever att använda fetter som vi får i oss med maten. Eller det är snarare ett ämne som heter kolin i lecitin som har denna förmåga. Precis så som det emulgerar fett i tarmen innan upptag, emulgerar det även fetter runt om i kroppen, så som kolesterol och triglycerider. Detta hindrar fettet från att fastna/klistra sig fast och samlas i kroppen. Bland annat används lecitin för att bryter ner fetter i levern för att skydda organet. OM denna funktion är ur balans, behöver levern jobba ännu hårdare eftersom organets funktion då är hämmat. Eftersom att det är hämmat kan fettlagringar i levern ske. 
 
I galla finns lecitin och galla har vi för att fetter ska kunna ändra form för att sen kunna absorberas av kroppen. Gallan och dess lecitin emulgerar fettet så att det sen kan tas upp eftersom att fett är fettlösligt och inte vattenlösligt. (Fettlösliga vitaminer absorberas på liknande sätt). Så om kroppens förmåga att utsöndra galla är försämrad kan tillskott av lecitin hjälpa eftersom att det är lecitinet i gallan som har den aktiva förmågan. Men kroppen behöver fortfarande enzymet lipas för att kunna ta upp den nya formen av fettet.
 
Blir man "spaced out", snurrig, får diarre eller kräks av detta tillskott kan det vara ett tecken på att levern arbetar för hårt på grund av att den är blockerad, trög eller "stillastående". Då bör man dra ner eller sluta ta lecitin. Men lecitin finns även rikt i ägg (rå) och som nämt ovan kan kroppen själv skapa lecitin. Lecitin kan också skapas i levern, men det är förutsatt att essentiella fettsyror, kolin, fosfat mfl finns tillgängligt.
 
Eftersom att det finns så mycket att skriva om detta ämne kommer här en lista på krämpor som lecitin tros vara bra mot:
-Parkinson.
-Demens
-Högt kolesterol
-Minskar stressnivån
-Nervsystem skador
-Förbättrar immunförsvaret
-Gallsten
-Muskelsvaghet
-Dåligt korttidminne
 

Kommentarer

  • Camia säger:

    Oj, det är verkligen en hel vetenskap det här med kost. Krångligt, men ack så viktigt.

    Svar: Håller med dig helt. Ack så viktigt och ack så intressant! =)
    Sabine J Ö

    2013-02-27 | 11:26:49
    Bloggadress: http://www.divyaspa.blogg.se
  • EMMAGENCY säger:

    sv: Haha, nej vad gulligt!

    Önskar verkligen att jag la mer tid på min frukost, jag slänger i mig lite flingor om jag har tur, ungefär. Måste skärpa mig!

    Svar: Hej Hej, Jag lägger mest tid på mina frukostar på helgerna, på vardagarna köper jag nå mumsigt på jobbfiket eller så tar jag med något hemifrån. Skulle egentligen vilja lägga mer tid på frukosten även på vardagar. Men det är väl en vana som man behöver bryta. =)
    Sabine J Ö

    2013-02-27 | 20:26:42
    Bloggadress: http://emmagency.se

Kommentera inlägget här: