Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Home-made Masala Chai och kryddorna

Kategori: -Underbara Resor (Marocko, Indien, UK mfl)

 
Chai betyder te på indiska och masala chai är det vi svenskar beställer när vi beställer chai te (te-te). När jag var i Indien var jag på en matlagningskurs och en av de grejer vi fick lära oss att laga var Masala Chai.
 
Ingredienser för 4 personer
 
2 koppar mjölk
2 koppar vatten
1.5 cm ingefära riven eller hackad
2 kryddnejlika
4 kardemumma pods
1/2 tsk kardemumma korn
5 pepparkorn
5 cm kanelstång
1/2 tsk kanel
1/4 tsk riven muskotnöt
2 msk darjeerling te (jag använde ceylon)
3 tsk socker
 
Krossa alla kryddorna (inte kanelstången) och koka sakta upp samtliga ingredienser. Låt det koka i några minuter, ta bort kastrullen från plattan och låt stå en stund, sila och servera. Underbart gott. Socker är enligt min uppfattning inte hälsosamt så det går bra att ta en mindre mängd socker, MEN sockret är en del av masala chai upplevelsen. Prova dig fram!
 
Betyg: Min lillebror sa "Det är ta mig f'n det godaste teet jag druckit". Och jag håller verkligen med!  
 
Kryddor har många positiva effekter på kroppen (du kan läsa mer om ingefära här). Kanel förbättrar insulinkänsligheten och därför också blodsockret. Kardemumma innehåller en hel del antioxidater som är otroligt viktigt för kroppens välmående och som del av immunförsvaret. Kryddnejlika är bra för matsmältningen, lika så är peppar.
 
 
 

Kommentarer

  • cornelia säger:

    GUD vad jag är avundsjuk på din resa! Ser ju ut som om du haft det alldeles, alldeles underbart! Stämmer detta? :D Vad tycker du om Indien nu när du har smällt allt? Kram

    Svar: Människor sa innan att man antingen älskar det eller hatar det, och jag är en av dom som älskar Indien. Det stämmer precis. Vill verkligen åka dit igen, kanske nästa jul och nyår. Men nu har jag fler vänner runtomkring världen som jag också vill besöka, så vi får se vart nästa långresa bär av. Har du varit där eller vill åka dit??
    Sabine J Ö

    2013-02-01 | 18:02:00
    Bloggadress: http://cornelias.spotlife.se
  • Linn säger:

    Jag ska absolut testa ditt recept. Jag är inte heller någon vän av socker, men som du säger - i masala chai är det ett måste!

    Jag har också haft roligt åt te-te. Det är ungefär som när man säger salsa-sås (salsa=sås, sås-sås).

    2013-02-01 | 20:19:37
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: