Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Dax för den årliga Detoxen

Kategori: -Detox/Rening

 
Nu är månen snart påväg från fullmåne till nymåne och det är den tiden som passar bäst till att detoxa kroppen från gifter och stödja kroppens alla reningsfunktioner. Innan nymåne renar kroppen sig, och innan fullmåne absorperar kroppen ämnen, bra som dåliga. Så därför har jag planerat en 7-dagars detox period, som i fem dagar börjar med fast föda och sen avslutas med en juicefasta under helgen. Så på måndag börjar jag och kärleken, vill du vara med?! Berätta hur det går för dig i så fall.
 
Den mesta av reningen görs av levern i kroppen så det är därför viktigt att man stödjer detta organ ordentligt,
Jag har läst flera böcker av en hälsoexpert som heter Patrick Holford och i hans bok "The 9-Day Liver Detox: The definitive detox diet that delivers results" hänvisar han till några substanser som man bör inta antingen med tillskott eller i födan för att uppnå bästa resultat vid en detox. Nu finns det många tillskott i hälsobutiker som används för lever-detox, men många av ämnena finns i födan vi äter. Lite kort om dessa: N-acetylcystein finns i broccoli, röd paprika, lök och vitlök,  Milk Thistle extrakt (tillskott), Cruciferous Compounds grönsaker/Korsblommiga Vegetabiliska Föreningar är grönsaker så som broccoli, kål-familjen, rädisor, blomkål, grönkål. MSM är en svavelförening som finns i de fisk, grönsaker och frukt, men man bör ej värma upp eller torka dessa eftersom det då försämras och försvagas. Ellagsyra är en antioxidant som finns i  röda och blåa bär och frukter så som körsbär, hallon, jordgubbar, granatäpple och svarta vinbär så det kommer alltså bli en hel del bär för oss. Maskros extrakt som kan köpas som tillskott och den sista men inte minst viktigaste är Alpha liponsyra som är en av de kraftfullaste antioxidanterna som finns och som kan skapas i kroppen. De finns rikast i inälvsmat, men också i spenat, broccoli och ärtor, men tyvärr är det inte speciellt tillgängligt för upptag. 
 
De produkter vi kommer äta under de fem första dagarna ska vara färska och så mycket ekologiskt som möjligt och inge konserverade produkter.
Grönsaker i alla dess former
(Så som broccoli, lök, grönkål, spenat, kål, blomkål)
Bär
Fisk
Lite frukt
Bönor/linser (blötlagda över natten)
Nötter
Grönt te
Linfröolja/Olivolja (kallpressad)
Vetegräs
Mandelmjölk & Kokosmjölk (hemmagjord)
Massa kryddor (chili/ingefära/vitlök och andra kryddor)
Evenuellt bovete som är glutenfritt
 
(Eftersom att jag är diabetiker kommer jag ev äta bovete om blodsockret blir för lågt. Jag har valt bovete eftersom att det är glutenfritt och därför inte stressar kroppen och levern lika mycket som gluten gör.)
 
Produkter vi ska undvika är:
Kaffe
Kött & Kyckling
Bröd
Pasta
Ris
Socker i alla dess former
Mjölkprodukter
Alkohol
Vete
Chips
 
Förslag på måltider
Frukost
Kokt ägg
Bär, nötter med mandel/kokosmjölk
Smoothies med nötter och ägg
Ev bovetegröt med bär
 
Mellanmål
Nötter
Grönsaksstavar
Bär
Smoothie
 
 Lunch/middag
Sallader med ägg/kokt fisk
Gryter med bönor/fisk
Det låter enformingt, men tänk kryddor i mängder.
 
 
Andra metoder:
Varje morgon ska jag dricka citronvatten.
Olivoljashot efter Castor Oil Pack (ricinolja) eftersom att det stimulera gallblåsan att pressa ut galla.
Ha mandelmjölk och kokosmjölk redo, kan förvaras upp till 4-5 dagar.
 
Så, du kommer kunna följa mig med foton på instagram @spenatsmoothie och så kommer jag skriva lite längre inlägg här på bloggen också titt som tätt.
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Coolt! Mina detox-försäk går liksom alltid åt skogen eftersom det av någon märklig anledning alltid bjuds på väldigt mycket fika..eller skojiga fester. Och då får livet gå före. Kanske kan köra en två-dagars haha.

    Svar: Då får du göra som jag. Planera in hela veckan som "Detox", nästa vecka är jag ledig onsdag och torsdag och på helgen har vi inget inbokat förutoom soffan, promenader runt sjön, sömn och juice-making. =) Men 2-dagars detox funkar ju också! =)
    Sabine J Ö

    2013-11-14 | 13:50:53
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se
  • milla säger:

    Vad härligt för kroppen:)
    Jag har gjort detox två gånger men då i 14 dagar. Det har funkat bra, men jag har ej kunnat tränat under de dagarna som jag velat. Kanske att jag gör en mindre detox framåt våren. Lycka till

    Svar: Det är verkligen jätte härligt! Skönt att sluta med allt dåligt förr en tid (kaffe, gluten mfl). Två veckor är lite för långt för mig, fast... det hade kanske funkad om man inte går så "hårt på". Hur detoxar du? Tack! Du kommer få höra mer här i veckan. =)
    Sabine J Ö

    2013-11-14 | 20:23:30
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com
  • milla säger:

    Jag följde Ulrika Davidsson två veckor och mycket från hennes recept. Sedan drack jag mycket örtte kolla in detox boken från henne om du vill ha fler tips:)
    Spännande att följa dig i veckan:)

    Svar: Jag kollade runt lite på hennes hemsida, hittade inget specifikt om just detox. Men en hel del annat intressant. Ska gräva lite mer på hemsidan, verkar bra! Kram kram
    Sabine J Ö

    2013-11-17 | 21:18:46
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här: