Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Matvandring, vinprovning och mat i Berlin

Kategori: -Underbara Resor (Marocko, Indien, UK mfl)

Jag älskar god mat, gillar att testa nya maträtter och tycker vin av alla dess slag är fantastiska. Så i Berlin han jag så klart provat en hel del restauranger, ätit en del mat och provade nya viner. Vad det gäller viner så har jag nu två nya favoriter. 
 
 
Fredagen började med en matvandring på 5 timmar runt Berlins centrum tillsammans med Berlin Food Tour och Bastian, samtidigt visade guiden oss också lite av stan och det var ett extra plus. Vi fick testa mumsiga praliner, bakelser av olika slag, tyska köttbullsliknande bullar med stark senap som var supergoda, currywurst (korv med curry), korvar, ostar som var krämiga, skinkor som var bättre än bäst, godaste gelégodis, gott doftande surdegsbröd, krämigaste sojaglass/kräm, kebabkött= riktigt bra grejer, kaffe utan att vara beskt, min första absinth och öl från ett bryggeri avslutade sen våra timmar på stan. Rekommenderar verkligen denna tur när man besöker Berlin, dels för att man fick prova så många olika typer av mat, dels för att det var trevligt all lära känna lite nya människor, dels för att man fick se annat av stan och dels för att Bastian är så kunnig och hjälpsam.
 
 
Ottorink Weinbar.
 
Innan jag åkte till Berlin letade jag efter vin- och ostkällare eftersom att det är de ställena som har de bästa vinerna. Så jag hittade denna hemsida av en vinälskare/expert. På fredagen följde en av killarna från matvandringen med på vinprovning först på Ottorink Weinbar där vi också delade på en ost- och kött tallrik. Super trevligt ställe med kunnig personl. Efter det provade vi vin på Cordobar, men det skulle jag mer kalla restaurang och barhäng-ställe. Inte riktigt vad jag var ute efter.
 
 
 
Cordobar
 
På lördagen var jag sen själv på ytterligare vandring till vinkällare, först Rutz som hade de bästa vinerna (två nya favoriter numera) och där åt jag den godaste råbiffen. Detta ställe rekommenderar jag starkt. Bordsbokning är rekommenderat eftersom detta ställe är så populärt.
 
 
Ovan Franska L´esprit de l´horizon (ungefärligt pri enligt nätet 152 kr, jag hittar inte denna på systembolagets hemsida) och nedan Norra italien ekologisk Foradori (285kr på systembolaget). Dessa är mina nya favoriter!
 
 
 
Råbiff på Rutz! 10 poängare!
 
Efter Rutz gick jag till Habel Weinkultur men det var verkligen inte trevligt alls. Men det kan ha att göra med att de var fullbokat i "stora huvudsalen" och jag därför fick sitta i baren i ett annat rum där personalen var okunniga och ointresserade av att sälja gott vin. Obekvämt om man är själv. Men det var fint inrett iallafall och tror att det hade varit bra om man bokade bord för mat.
 
 
 Habel Weinkultur
 
 
Lördagens middag blev väldigt oplanerad, kvällen började med att jag tog taxi till Berlins äldsta pubar, men de var fullbokat så då tog jag taxi till området där jag bodde istället. Där hittade jag en vegansk restaurang som heter Mio Matto där jag beställde en tre rätters middag, som blev fyra. Så himla gott! Förrätten var svamp-wrap, förrätt nr 2 var jättego cashew-ost med tomat och tomatskum, huvudrätten var blomkål av olika färger och slag och efterrätten var pumpa och basilikaglass. Allt var så fantastiskt gott och jag blev positivt överraskad av mitt första vegan-restaurang-besök.
 
 
Söndagsmiddagen intogs på Michelberger som var supervackert inrett och hade jättego mat. De godaste var den rökta potatismosen. Fantastiskt gott!
 
Så mina starkaste rekommendationer är Rutz, Ottorink Weinbar, Mio Matto och Michelberger. Alla dessa var verkligen jätte bra med god mat, gott vin, fint inrett, härlig atmosfär och trevlig personal.
 
 
 

Kommentarer

  • Annika säger:

    Ååååå va underbart ni har det!

    Svar: Hej Hej, Jag hade det fantastiskt. Har du varit där och gillar det lika mycket?
    Sabine J Ö

    2014-10-26 | 22:50:31
    Bloggadress: http://bringblingtoeverything.com

Kommentera inlägget här: