Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Gluten och att vara sjuk-Vad tror du?

Kategori: -Mina tankar & känslor

 
Hej hej,
 
Jag är sjuk igen efter att ha varit sjuk för ungefär tre veckor sedan, som vanligt är det hosta, halsont, snuvig och svag kropp. Jag är medveten om att jag lättare blir sjuk när de händer mycket omkring mig och jag är stressad. Just nu är livet lite turbulent vilket stressar min kropp så jag är inte speciellt förvånad.
 
Men nu har jag funderat på en annan anledning om varför sjukdom skapas i min kropp och undrar vad ni tror om teorin?! Jag har varit glutenfri i några månader nu med några undantag, två av dessa undantag har varit några dagar innan jag blivit sjuk så jag tror att "gluten-chocken" och sjukdomen är kopplade till varandra. För att vara mer vetenskaplig; gluten kan leda till inflammationer i tarmen och kroppen och om tarmen inte är i toppskick visas det i form av olika sjukdomar. (Läs gärna inlägget om autoimmunasjukdomar här för mer information). Söker man på Hippocrates citat "Disease starts in the gut" i google får man upp en stor mängd olika artikar om ämnet.
 
Lite kort om varför tarmens hälsa är viktig för kroppen:
 
*God tarmbakteria är viktigt för en frisk tarm, för nedbrytning av viss föda, för kontroll av onda tarmbakterier mfl.
*Om tarmmembranet/väggen inte är i gott skick kan onedbrutna, ovälkomna och skadliga ämnen penetrera membranet, komma in i kroppen och där göra skada på bland annat levern.
*Vid ohälsosam tarm kan upptag av vissa vitala näringsämnen inte absorberas och brist kan uppkomma, vilket kan leda till olika sjukdomar och skador i kroppen.
*Inflammation leder till ett surt pH värde, vilket är mycket skadligt och inte den naturliga miljön för kroppens alla olika celler och ämnen.
*Vid inflammation i tarmen kan inte kroppens viktiga funktioner kontrolleras, istället misslyckas gallautsöndringen, utsöndring av enzymer från bukspottkörteln, tarmrytmen, järnupptaget, pH-kontrollen, calciumuptaget mfl.
 
Så, gluten leder till inflammation som leder till att en rad olika kroppsfunktioner misslyckas och därför kan man blir allvarligt sjuk. Men kan gluten leda till något så enkelt som en förkylning, feber, halsont och snuva? Vad tror du? Har du upplevt något liknande och har samma teori?
 
Tack för hjälpen.
 
Kram från Sjuklingen Välbefinnaren.

Kommentarer

  • Anna säger:

    Spännande ämne! Har inte blivit sjuk av gluten, vad jag vet. Men har helt klart känt några gånger att socker har triggat igång förkylning och halsont. Det är som att bakterierna ligger och lurar och så fort de kommer in nått det kan fästa sig vid och gro är det kört. Krya på dig, hoppas du blir frisk snart!

    Svar: verkligen jätte spännande. Socker är känt för att försvaga immunförsvaret i upp till 4 timmar efter att man ätit det. Så när man är sjuk och tycker man förtjänar lite söt så gör man egentligen bara skada. Så jag är inte förvånad att du blir sjuk efter ökat sockerintag. Precis som mig och gluten samt dig och socker tror jag det beror från person till person. Någon som inte alls är känslig mot gluten kanske inte alls skulle reagera på samma sätt. tack, jag mår prima nu förutom lite hosta, men inget jobbigt. Tillbaka till jobbet imorgon. =)
    Sabine J Ö

    2014-10-12 | 10:07:23
    Bloggadress: http://everydaylifephotos.blogg.se/
  • Robex Lundgren säger:

    coolt

    Svar: Coolt vet jag inte, men intressant! =)
    Sabine J Ö

    2014-10-12 | 10:17:42
    Bloggadress: http://ghgumman.blogg.se/

Kommentera inlägget här: