Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Vad ska man göra med "pulpen"?

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

 
Nu har jag äntligen testat göra biffar av "pulpen"/fibrerna som blir över när man gjort juice med juicecentrifugen. Vanligtvis slänger jag bara denna pulp, men jag har ett fåtal gånger använder de i grytor för att fylla ut med fibrer. Men nu har jag äntligen gjort biffar också och de blev jätte goda och smakrika. Mycket enklare än att själv riva morötter, rödbetor och andra grönsaker om man ska göra grönsaksbiffar. Jag serverade dessa med stekt bacon, pommes och en kall sås på gräddfil, senap, citronsaft, salt och peppar. Bacon och den kalla såsen till blev verkligen kanongott tillsammans med biffarna. Gillar du inte mina favoritkryddor kan du byta ut till dina egna favoriter.

Här kommer mitt recept för ungefär 12 st rotfruktsbiffar
 
1 liter (ungefär) pulp/fibrer från rödbetor, morötter, selleri
2 Ägg
1 Gullök
4 Vitlöksklyftor
1 Röd chili
Grillkrydda
1 tsk senapsfrön (krossa dessa!)
Oregano
Spiskummin
Salt & peppar
 
Hacka lök, chili och vitlök smått, blanda allt, forma biffar, stek i smör och baconfett.
Servera med valfritt tillbehör och Njut!

Kommentarer

  • Lissen säger:

    Hej, jag hittade inte kommentaren du skrev. Men kommer ihåg att du ska till England. Jag stortrivdes och bodde i Hove som ligger nära Brighton (kunde cykla in längs strandpromenaden på 15 minuter) Jag bodde hos min förra värdinna Pat och var där för 7 år sedan. Känner nu att det inte kommer att dröja så länge till nästa gång.

    Var skulle du och är det semesterresa.

    Ha en fin helg. // Lissen

    2015-05-29 | 18:34:42
    Bloggadress: http://lissento.blogg.se

Kommentera inlägget här: