Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Hur mår kroppen, egentligen, av p-piller. Snart får vi svaret.

Kategori: -Skadligheter

 
 Bild av trueborn.blogg.se
 
Nu ska Karolinska Institutet granska p-pillers inverkan på kvinnors hälsa och om de påverkar deras livsskvalite. Många anser att de får sämre sexlust, blir nedstämda eller humörsvängningar när det äter olika typer av preventivmedel och nu ska de alltså gräva djupare och göra en riktig granskning på om de verkligen försämrar livskvaliten.
 
Men de ska inte granska om hur skadligt p-piller egentligen är eftersom man redan vet vilka symptom de kan ge. Vi vetredan att det finns negativa biverklingar och egenskaper med p-piller, men enligt citat från Viveca Odlind, gynekolog och professor vid Läkemedelsverke "Det finns risker med p-piller, men upprepade och omfattande utvärderingar har visat att nyttan helt klart överväger riskerna. Att vara gravid och gå igenom en förlossning eller en abort är inte heller riskfritt" Citat från svd.se.
 
De citatet lede till en diskussion på jobbet, ska man sluta med preventivmedel helt, kommer man använda kondom, då är de väl större risk att man blir gravid, blir de inte fler aborter då? Sen kom vi in på livsval, vaccination och andra beslutsfattande val. Så detta diskuterade vi livligt.
 
Detta är något jag tycker är fantastiska nyheter. Personligen är jag emot p-piller eftersom att jag anser att de kan skapa obalans både i den naturliga rytmen och ge hormonsrubbningar, då de hormoner man intar varken är naturliga eller utsöndrade på kroppens begäran. Vi vet alla att kroppens hormoner är otroligt viktiga för att kroppen ska kunna utföra sina livsviktiga arbetsuppgifter och om man rubbar denna kontroll som bör vara enligt kroppens rytm stressas och skadas kroppen, enligt min åsikt.
 
Så nu ser jag verkligen fram emot resultatet. Men några frågor jag har kring utredningen är;
Kommer de att ha testpersoner i alla åldrar, några som nyligen börjat med p-piller och några som tagit de i decennier? Ibland tar de ju nämligen tid innan kroppen stressar, försvagas, försämras och slutligen tills sjukdomssymptom uppkommer. Dessutom undrar jag vem som bekostat denna granskning. Angelica Lindén Hirschberg vid Karolinska Institutet som leder studien säger "Men intresset från läkemedelsindustrin är minimalt och vi har fått lägga ned mycket arbete för att få ihop oberoende pengar till finansieringen. Denna typ av studier kostar flera miljoner." jag tänker att läkemedelsindustrin inte vill bidra till sådan forskning, tänk om resultatet inte är till deras fördel, de hade varit förödande. Men sen tänker jag också att om ett p-piller företag bidragit med stora summor hade de kanske kunnat påverka resultatet. Men det är ju fantastiskt attt de inte vill bidra.
 
Nu får vi hålla tummar och tår för att resultatet kommer snart.
 
Vad anser du om p-piller? För eller emot?

Kommentarer

  • Linda-Mamma till Alfred säger:

    AH skall bli jäkligt intressant detta!! Jag har ju ätit det lääänge och måste nog säga att det påverkar mig, mår lite illa efter dem, men det har inte kommit förräns nu och sexlusten ja kanske?! Jag vet många både män & kvinnor som har steriliserat sig i min närvaro. Jag vill nog egentligen inte äta p-piller men är inte redo för ett barn till. Jag & P har varit ihop i 10 år. Inte riktigt i fas med livet efter det som hände. Behöver bra kostråd ifrån dig då han åkte på infektion i bukspottkörteln och medfört att han för tillfället har diabetes, vilket som tydligen kan försvinna & bli bra när bukspottkörteln är helt läkt, tacksam för bra tips!!
    Japp recept på nyårsmenyn kommer;) Börjar komma i fas med livet nu;)

    Svar: Hej Linda, har en jättelång break från bloggen. =) Hur mår killen med infektionen idag? Är bukspottkörteln läkt och har han blivit av med diabetesen? Bukspottkörteln är ett otroligt viktigt organ och att leva med problem med den är allvarligt, men skönt att höra att den kan läka. Jag tänker för läkning behöver kroppen proteiner och sto mängd näring, men också fetter från hälsosamma produkter (fleromättade och mättade), undvika stora mängder socker för att inte slita ut körteln tänker jag också. Kram på er
    Sabine J Ö

    2015-02-03 | 09:22:43
    Bloggadress: http://hummingbird.blogg.se
  • Mikaela Bjerring säger:

    Jag slutade med p-piller för närmare 10 år sedan nu och det tog ett bra tag att få balans i kroppen efter det att jag slutat. Jag är definitivt emot p-piller och alla typer av syntetiska hormontillskott.

    2015-06-13 | 15:54:57
    Bloggadress: http://passionforhalsa.se/blogg

Kommentera inlägget här: