Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Veckans Tips:Sjukdom är inget man får, utan något man skapar

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

 
 
Man säger att man "catch a cold" men man får/fångar inte en sjukdom utan det är något som utvecklas och skapas under en kortare eller längre period beroende på sjukdom. I veckan låg jag hemma med hosta, feber och ömhet i kroppen och detta var inget jag bara fick över en natt, utan det har utvecklats under en kortare period. Vad det gäller min kropp så vet jag att om jag stressar blir jag sjuk och det är något jag varit medveten om länge. Stress kan leda till svagare immunförsvar, nervsystemet påverkas, mag & tarmaktiviteten försämras, minnesstörningar, utmattning, koncentrationssvårigheter och oro. Man kan också påverkas känslomässigt, andligt och intellektuellt vid stress.
 
Det stämmer att jag varit stressad den senaste veckan pga olika anledningar vilket också lett till att jag ätit sämre med färre grönsaker, frukter och färre bra proteiner, fler kolhydrater, mer snabbmat och avvikande mat från vad jag vanligtvis äter. Även om jag ätit bra under denna tid och samtidigt stressat så hade min kropp inte kunnat ta hand om näringen pga nedsatta kroppsfunktioner, vilket leder till sjukdom. Därför förstår man att stress kan vara oerhört skadligt för kroppen. Kroppen behöver vitaminer, mineraler, enzymer, co-enzymer, probiotika och många andra nödvändiga näringsämnen för att främja optimalt välbefinnande och kroppen behöver kunna nyttja dessa produkter.
 
"Ortomolekylära: hänför sig till en teori att sjukdom kan behandlas och hälsa maximeras genom att skapa den optimala molekyl miljö för cellerna i kroppen genom införandet av naturliga ämnen." Precis vad jag är intresserad av, att bota sjukdom med näringsämnen beroende på vilken/vilka det är brist på.
 
Nobelpristagaren Dr. Linus Pauling citat: "You can trace every sickness, every disease and every ailment to a mineral deficiency,"
 

Kommentarer

  • Dietandthecity/Alex säger:

    Stress är verkligen det värsta som finns, inget gott med det...

    Svar: Nä stress är verkligen helt onödigt! Även extrem glädje eller lycka upplever kroppen som stress pga adrenalinet i kroppen. Intressant hur kroppen påverkas av allt.
    Sabine J Ö

    2014-09-21 | 21:08:04
    Bloggadress: http://dietandthecity.styledevie.se/

Kommentera inlägget här: