Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Allmänt om fett

Kategori: -Protein / Fett / Kolhydrater

Hej,

Då har man pluggat idag igen och det har varit jätte intressant. Precis som förra veckan lästa jag om cellens alla funtioner, men idag har jag också skrivit om alla funktioner och organeller som finns i cellerna, och påbörjat ritningen av en cell. Detta är två av uppgifterna till del 12 av kursen. När jag är klar med ritningen ska ni få se mitt eget verk!

Men nu tänkte jag skriva lite om fett, då jag har en vän som bad mig skriva om de. Eftersom att jag inte skrivit någonting om fett tidigare blir de mest lite generell information i detta inlägg.

Fett (lipid engelska) finns i kött, nötter, frön, mjölk produkter och även i vissa grönsaker, så som oliver och avokado, och vi får fler kalorier av fett än av protein eller kolhydrater. Så om du är låg på energi bör du alltså i första hand vända dig till en måltid med fett.
Dess roll är blandannat att förvaras som energi tills de behövs för senare bruk, men äter man för mycket fett så kan det blir det överskott och du kan gå upp i vikt. Fett används också till transport av näringsämnen, så som fett-lösliga vitaminer som Vitamin A, D, E och K. Cellens membrane är uppbyggt delvis på fett, och är därför viktigt för skydd av cellerne.

Om du blir uttorkad så skapas extra mycket kolestrol runt cellen för att skydda cellen från vidare uttorkning. Därför kan en hög kolestrol nivå tyda på uttorkning, och inte att du äter for mycket fett. Så de kan vara något att
fundera på om du skulle ha höga värden. Kanske borde du ändra din diet till en mer återfuktande, istället för att stoppa i dig kolestrol sänkande produkter.

Den enda gemensamma nämnaren som alla olika typer av fett har är egentligen bara att dom inte upplöses i vatten, och löses upp enbart i fetta lösningar. 

xxx

Kommentarer


Kommentera inlägget här: