Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Nässlor

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

Hej,

Då är man tillbaka till verkligheten efter några mysiga dagar i Örebro, där jag umgåtts med mormor, min morbror, vänner och bekanta. Och jag har haft de sååå fantastiskt!!!

Givetvis skickade mormor med mig lite av varje hem, så som vaniljrutor, fläder saft & sylt, brännässlor för te, en julduk och stickade tofflor.

 

Här är lite info om vad nässel-te är bra för.

Brännässlor latin Urtica Dioica.

Brännässlor är en viktigt och stark naturväxt som har många egenskaper. Den innehåller framför allt mycket järn, men också andra viktiga vitminer och mineraler. Eftersom att de är rikt på järn och klorofyll  hjälper de till vid bildandet av blod , och hjälper därför vid anemi.

Den är också en av dom bästa blodrenande växterna som vi har, vilket därför fungerar bra vid detoxifiering både invärtes och utvärtes.  Nässlor är även blodsockersänkande.

Plocka egna brännässlor på våren, torka och sen ta några blad i varm vatten och sen är de klart. Enkelt, gott OCH nyttigt!!

xxx

Kommentarer

  • Art By Tina/Tina Axelsson säger:

    Nässelsoppa är gott! Fast jag har aldrig vågat mig på att göra det själv.

    2011-11-29 | 10:22:43
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Hej Hej, Man kanske skulle ta att pröva göra nässel soppa, men jag kan tänka mig att man behöver ganska mycket nässlor. Låter spännande OCH gott!! Kram

    2011-11-29 | 11:37:26
    Bloggadress: http://valbefinnaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här: