Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Onsdag=Mineraler pluggande

Kategori: -Mineraler / Vitaminer

Hej Nyfikna & Livet,

Idag har jag pluggat igen och de har varit mycket information att ta in, även om allt inte fastnar i huvudet. Idag har jag läst "Staying Healthy with Nutrition", inte hela boken eftersom att den är på ungefär 800 sidor. Men jag har läst kapitel 6 som handlar om micro- och macromineraler, och sen gjort anteckningar på några av dom viktigaste punkterna.

Tex vad brist på, eller överskott av, elementet kan leda till, i vilka produkter just de mineralen finns, vilka sjukdomar eller tillstånd det kan leda till. Jag är så fascinerad av vilka viktiga "jobb/arbeten" som dessa mineraler är delaktiga i, eller styr. Också trollbunden över hur dom "sätter sig fast" på amino syror för att kunna absorberas, eller hur dom inte lyckas tas upp för att de finns en motsatt mineral som dom "tävlar" emot om balansen inte är perfekt. Fascinerande!!! Magnesium & kalcium och koppar & zink är två exempel. Ett överskott av en mineral kan tyda på brist av dess "partner", precis som forskare i framtiden hoppas på att man ska kunna bota förgiftning av tex arsenik, kvicksilver eller bly genom att förse kroppen med den motsatta mineralen/"partnern".

Kommer att skriva mer om varje enskild mineral i framtiden.... men de är ett långt projekt så var tålmodiga!!!

Om du äter en diet på frukt och grönsaker från jord som är fattig på mineraler kommer dessa produkter inte att förse din kropp med mycket nyttigheter/mineraler.... 

xxx

Utsikt från balkongen denna vackra onsdag



(O)ordning när jag pluggar!!!

Kommentarer

  • Art By Tina/Tina Axelsson säger:

    Låter väldigt intressant - det har jag inte ens tänkt på. Det kan man ju aldrig veta - jag menar i vilken jord det man äter vuxit - fast jag kan ju räkna ut att svensk mat måste vara nyttigare då än något som odlats i spaniens-jätte-växthus där säkert allt är konstgjort.

    2011-11-16 | 19:08:41
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Jag vet, det är ju det som är lite av problemet också. Man kan ju aldrig veta i vilken jord det har vuxit i. De är ju inte direkt så att dom skriver de brevid prislappen.

    Jag hoppas på att svensk jord är rik på mineraler, också att ekologisk mat växer i rik jord. Men vad är definationen av ekologiskt.... de ska jag kolla upp. Jorden måste ibland berikas också då jorden blir fattigare och fattigare om jag har förstått de hela rätt. =)

    Kram kram

    2011-11-16 | 21:25:11
    Bloggadress: http://valbefinnaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här: