Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Brist eller överskott av protein.

Kategori: -Protein / Fett / Kolhydrater

Har berätta en hel del om protein och de kommer mer, speciellt om alla aminosyror som finns. Men idag vill jag belysa brist på eller överskott av protein i kroppen och dieten.

Vid brist på protein och aminosyror blir kväve balansen i kroppen låg eftersom att protein och aminosyror är uppbyggt av kväve, syre, väte och kol. Detta kan visa sig i symptom så som:

Försämring av håret
Långsam läkning
Vätska samlas/binds i kroppen (kan leda till svullna ben)
Huden ser ohälsosam ut
Anemi utvecklas (Hemoglobin som transporterar syre är uppbyggt av protein)
Muskelsvaghet
Viktnedgång

Dom flesta hormon och enzymer är uppbyggda av protein, vilket betyder att många typer av störningar kan inträffa i kroppen. Enzymer påbörjar en reaktion i kroppen, så som nedbrytning, medans hormoner är som en budbärare. Insulin, som meddelar cellen att öppna sig så att glykos kan komma in, är ett hormon.

Vi bör äta 0.45gram protein/kg, men läser man på träningssidor på nätet och vill bygga muskler rekommenderas 2g/kg. Överskott av protein i dieten leder till att syra skapas i kroppen, vilket innebär att kroppens pH blir lägre. Alltså blir pH värdet surt och detta är skadligt.   

Några av dom olika symptom på proteinöverskott som finns är förstoppning, uttorkning och övervikt. Andra mer allvarliga problem som kan uppkomma är njur och leverskador eftersom att dessa organ måste arbeta hårdare för att eliminera överskottet. Ett annat symptom är olika typer av cancer. Eftersom att protein används för struktur och uppbyggnad av kroppen kan ett överskott av protein leda till snabb mutation av nya celler, även kallas cellförändringar. Om detta går överstyr kan cancer utvecklas.

Hur mycket protein äter du per dag??

Kommentarer

  • ROXANNA - Kamp efter Cancern - Äntligen Gravid säger:

    hehe, ja det är helt otroligt, jag kan inte förstå hur allt håller där inne när han sparkar på så där hehe :D

    kram på dig

    2012-04-26 | 20:33:04
    Bloggadress: http://roxxanna.se
  • Millah - mamma till Amilia ❤ säger:

    Hej allt bra? :)

    Har flera roliga tävlingar i bloggen: http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html

    Var jätte gärna med och tävla! Ha det bra ★ Kram // Millah

    2012-04-26 | 23:03:09
    Bloggadress: http://millahoman.blogg.se/
  • Mari säger:

    Sv. Ja, den är nog den jag också gillar mest. Light pratar alla om att det är så bra, men icke. Det finns ingenting som är bra med det.

    2012-04-27 | 09:43:33
    Bloggadress: http://marriie.blogg.se/
  • penny säger:

    oj jävlar :/ det var ju inte billigt, synd att det inte finns såna kurser gratis eller åtminstone betydligt billigare :/



    jo har lagtupp en bild på håret nu, ingen vidare bra dock men det kommer bättre :)



    Ha en underbar lördag :)

    2012-04-28 | 10:28:08
    Bloggadress: http://pennylicious.blogg.se/
  • Rinki säger:

    Jag tycker att det är jättespännande att du tar upp det här, verkligen! För med alla nya dieter och sådant, som LCHF och sådär så känns det som att det lätt blir att man äter mer kött. Jag har själv försökt att dra ned på kolhydrater och sådant, mest för att jag älskar pasta och kan äta enorma portioner om det serveras :P. Men då har jag ändå märkt att eftersom kolhydraterna mättar, så äter jag ganska mycket kött (inget överskott dock, men ändå mer än tidigare, fast då hade jag säkert överskott av kolhydrater)...sallad och annat jag har till mättar inte så mycket. Dock försöker jag med laktosfri salladsost eller keso så att jag ska bli lite mättare.



    Kram!

    2012-04-28 | 11:06:23
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com

Kommentera inlägget här: