Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Frukostvecka fredag: Jordgubbar, kokt ägg, yogurt med bär.

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Hej,

Igår fredag köpte jag jordgubbar innan jag åkte in till jobbet. Som tur är så har dom en litet frukt och grönsaksmarknad precis vid tunnelbanan, så man måste alltid gå förbi alla färgglada grönsaker och frukter. Så färska jordgubbar blev det idag, i torsdags köpte jag årets allra första gubbar. Jätte goda gubbar!! 

När jag kom in till jobbet köpte jag ett kökt ägg och en portion vaniljmjölk med bär. Tyvärr blev det ingen bild på denna del av frukosten.

Jordgubbar har vid nedbrytningen en basisk aska, och detta är det bästa alternativet. Dom flesta frukter och grönsaker har en basisk aska, vilket gör att pH värdet blir mer åt det basiska hållet än det sura.  Jordgubbar innehåller mycket C-vitamin och innehåller mer järn och kalium än något annat bär.

PS. Jag rekommenderar svenska gubbar (jag åt inte svenska) eftersom att det är mindra chans/risk att dom är besprutade med bekämpningsmedel så som benomyl, vinclozolin och endosulfan (vet ej i vilka länder dessa används.) Bekämpningmedel tros påverka kroppens endokrina system, som är viktigt för utsöndringen av alla hormon.
 






Kommentarer


Kommentera inlägget här: