Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Hur förstörd maten du äter kan vara

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Hej Hej,

Det här med bekämpningsmedel, gödningsmedel och genmanipulerade gryn & säd, och hur vi äter det.

År 2001 såldes enligt Wikipedia 8621 ton med bekämpningsmedel för att ta död på skadesvamp, insekter och ogräs. Sanningen är den att även insekter och svamp gillar grönt & frukt, men om vi besprutar dessa är det vi själva som får in dessa ämnen i våra kroppar. Det får mig att fundera på om fungicid (mot svamp) även skadar vår tarmflora, någon som kanske har svaret på den funderingen?? Gödningsmedel finns både i naturlig form i form av djurspill, kompost material och så finns det konstgödsel som är kemiskt framställt av mineraler. Och det är alltså alla dessa olika kemikalier som vi stoppar i oss, och samtidigt funderar man på varför vi inte är friska. Känner du någon som inte har ett enda hälsoproblem, ingen fotsvamp, inga bihåls-problem, inga ledproblem, ingen smärta, ingen huvudvärk och inte äter några mediciner? Ärligt talat känner jag ett fåtal människor som är helt friska.


Jag minns för flera år sen när min mamma och bror kom till England för att fira jul med mig. Vi planerade en svensk julafton den 24e december och en engelsk jul den 25e. På det engelska julbordet finns kalkon och givetvis ville vi också prova detta. Denna kalkon hade matats med fisk, och kalkonen smakade fisk. Det var en smak att avsky, en kalkon ska inte smaka fisk. Det var då jag började fundera på hur vid behandlar våra djur och vad dom blir matade med. Många djur är också matade med mängder av antibiotika, så att dom inte ska bli sjuka och företagen då inte ska gå med förlust. Det finns säkert fler och andra orsaker till att djuren matas med antibiotika.


Ett annat exampel på ”felbehandling”, är laxen, som i grund och botten är en vit fisk, men får sin rosa färg utav att äta räkor som innehåller pigmenten astaxantin. Vid uppfödning av lax matas dom oftast med fiskmjöl vilket leder till att laxen inte får sin vackra färg. Men ingen vill ha en vit lax och ingen vet att detta är ursprungsfärgen av lax, så därför matas den med pigmenten astaxantin, men den pigment som man matar fisken med är oftast framställd på kemisk väg. Röd jäst kan också användas för att laxen ska få sin fina färg. Har du kanske ätit en lax som smakar jäst?

Jag är glad att jag på sommaren har möjlighet att köpa ekologiska grönsaker och frukter från marknader, medans jag på vintern beställer mina ekolådor från ekoladan.se. Då vet jag att jag inte får i mig några kemiska ämnen. Jag tycker verkligen att vi är privilegierad att ha möjligen att kunna välja ekologisk fruker och grönsaker som inte är besprutade och djur som fått bra föda.

Kommentarer

  • June säger:

    Sv: Vad bra att det nådde fram och att du gillar't. Hoppas du får glädje av det :)

    2012-04-13 | 21:37:55
    Bloggadress: http://junesabstracts.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Jag kan inte komma på ett endaste symptom jag har - och inte en endaste medicin äter jag. har nästan aldrig huvudvärk (förutom när jag druckit för många öl då haha) och äter aldrig ens huvudvärktabletter. Jag skulle nog kalla mig själv 100% frisk - förutom just nu då jag är lite förkyld, men det går nog över snart. Annars är jag ju väldigt sällan sjuk. Jag kanske äter extra mycket kemikalier i min mat haha.



    ..tänkte på en sak, öring som finns i insjöar är ju också rosa och där finns inga räkor..? Fast nu blev jag osäker, dom kanske har vitt kött. Får googla det.

    2012-04-14 | 13:33:26
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • Mikaela säger:

    Det är verkligen skrämmande när man börjar analysera vad man äter. Jag är vegetarian och äter så ekologiskt som jag kan, men det finns även andra "giftkällor som har en stor roll i vårt välmående. Det är till exempel skrämmande vad som finns i vårt kranvatten!!!

    2012-04-19 | 08:24:06
    Bloggadress: http://passionforhalsa.se/vatten-vattenfilter

Kommentera inlägget här: