Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Det här med atomer

Kategori: -Pluggdagar

Ännu en pluggdag har passerat och jag tycker alltid att det är lika trist att sluta när dagen tar slut, men jag  erkänner att jag har svårt med att komma igång. Jag har fortsatt jobba på en av mina "Försökskaniners" Case History, än så länge har jag kommit upp i nio sidor (4 är renskrivning och översättning av klientens svar), så jag hoppas att försökskaninen blir nöjd med mitt resultat. Är bara lite osäker på hur jag ska få till bästa möjliga upplägg av arbetet och historian, men tror jag fått till det nu men annars får jag respond från läraren som betygsätter arbetet.
 
Jag har läst igenom flera av mina uppsatser idag igen, för att påminna mig om vad jag läst eftersom att allt tyvärr inte fastnar i huvudet. Ibland blir man förvånad hur bra man skriver. =) Ett ämne som oavbrutet dyker upp är det här med atomer, så klart. Jag tycker det är så fascinerande hur ALLT i kroppen (och på vår planet) är uppbyggda av dessa elektroner, neutroner och protoner som skapar atomer. Det är dessa små små energirika atomer som skapar oss, det är dess laddning som göra att vi finns här och att vi kan leva här. Atomerna skapar organeller, som finns i cellerna, som beter sig som organ. Utan laddningen skulle atomen vara död, cellen skulle vara död, vi skulle vara döda. Movement is life, stagnation is death!
Det går givetvis vidare, alla typer av celler i kroppen (finns många olika) bygger upp olika organ och deras olika delar som har olika arbeten och funktioner i kroppen. Blodet (celler av atomer) förser kroppen med näring samtidigt som den transporterar toxiner och andra ovälkomnade partiklar från vävnaden, vävnaden är "byggmaterial" som också är uppbyggda av celler och atomer, hormoner som utsöndras av olika körtlar utföra tusentals olika arbeten i kroppen där både körteln och hormonet är uppbyggd av atomer. Receptorer i cellernas membran har olika funktioner och är också sammansatt av atomer.
 
Och det som gör att denna kropp ens kan funktionera som den ska är näringen vi äter och vattnet vi dricker. H2O är två väte atomer och en syre atom, och utan denna sammansättning och intaget av detta skulle vi inte kunna leva. Aminosyror, som protein är sammansatt med, innehåller atomerna kol, kväve, svavel, väte och syre, kolhydrater är uppbyggd av kol, väte och syre medan fett är sammansatt av kol, syre, kväve och väte. Dom vitaminer vi äter innehåller kol, syre, kväve och/eller väte, men i olika mängder och ibland även andra atomer beroende på vilken vitamin det är. I vitamin B12 till exempel finns mineralen kobolt.
 
Visst är det otroligt, och för att spåna vidare på ämnet, om vi har uppbyggda av dessa mini-ultra-små atomer, då borde väl hela universum också vara uppgjort av dessa.  Det påminner mig om ett youtube-klipp som jag såg för flera år sen och bara älskar att titta på. Den är visserligen av det äldre slaget, men musiken gör det mer dramatiskt och poängen kommer fram. Här hittar du den.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: