Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Gastrointestinal tract på min Onsdag.

Kategori: -Pluggdagar

Hej Hej,

Idag har jag läst super mycket om matsmältningssystemet och jag har som vanligt lärt mig jätte mycket. Matsmältningssystemet börjar i munnen och slutar vid anuset. I en av uppgifterna ska jag skriva om alla dom organ och delar som är med i matsmältningssystemet, vad dom har för funktioner, hur dom är uppbyggda och vilka processer detta inkluderar. Jag har börjat på uppsatsen och det gick bra idag, men man ska också måla upp en bild av hela systemet. Eftersom att min cell sist inte blev så snygg som jag hade tänkt när jag målade upp den med powerpoint, kanske jag ska fundera på om jag inte ska skissa up en bild med gammal herderlig penna och papper.
Till denna uppsats måste jag också lägga till ett avsnitt om levern, mjälten, bukspottkörteln och gallblåsan. Som ni säkert sett i tidigare inlägg kan jag redan ganska mycket om gallblåsan. =)


Nä... nu är det dax för lite middag, en soppa kanske. 
Kram kram på er

Kommentarer

  • Rinki säger:

    Härligt att du känner att du lär dig så mycket, du är duktig du! :) Det kommer nog att gå bra och med skisser och så, så kan det ju faktiskt vara bra att använda sig av penna och papper, så kör på det.



    Själv har jag haft tenta (igår) så det har varit mycket plugg de senaste dagarna, därmed så har jag inte kunnat svara på kommentarer förrän nu.



    Sv: Yes, jag är laktosintolerant. Genetiskt så har jag inte den genen i kroppen som bryter ned laktos. Det är rätt vanligt i Asien eftersom man inte dricker mjölk där på samma sätt som man gör här i norden.



    Jag håller med dig att bilden i samhället måste fixas, det måste vara okej att vara stor också. Alla är olika helt enkelt. På bilden som du har här på bloggen så ser du väldigt smal ut! Jag önskar väl lite att jag var smalare...men det är alltid sådär. Jag har känt så fram och tillbaka i flera år. Egentligen synd att man ska behöva må dåligt över hur man mår...



    Nej, jag tror inte på någon gud och ibland inte ens på mig själv, hehe. Hm, jag vet inte om jag tror så mycket på energier heller -- det beror helt på hur du menar. Jag kan tro på att positivt tänkande i viss mån kan vara bra och att ett leende kan sprida glädje...men that's about it. Det är inte så att jag tror att jag kan sitta här och föra över positiva tankar till någon, även om det kan vara en snäll grej att göra -- bara för sakens skull, utifall det skulle fungera ;).



    Kram

    2012-02-15 | 17:48:53
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Idag hittade jag en superintressant bok - om det japanska köket. Japanska kvinnor lever längre och har väldigt lite problem med fetma. Nu ska jag ta reda på deras hemlighet!

    2012-02-15 | 21:05:13
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Yes. Man ska tydligen ät alger, vitt ris (morgon, middag, kväll) färska eller ångkokta grönsaker och litervis med grönt te. Och typ inga kryddor. Ska kanske ge mig på en japansk vecka, testa liksom.

    2012-02-15 | 23:33:26
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här: