Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Kalium-Macromineral

Kategori: -Mineraler / Vitaminer

Go kväll, här kommer ett inlägg om kalium och dess viktiga funktioner i kroppen.

Kalium är en av dom viktiga elektrolyterna som finns i kroppen, detta innebär att mineralen har en elektrisk laddning, dom andra elektrolyterna som finna är klor och natrium. Potassium har en positiv laddning. Det är ytterst viktigt att balansen mellan natrium och kalium är inom dom rätta rammarna, vilket är mer kalium än natrium. Natrium/salt måste ätas, men det finns gränser för vad som är hälsosamt, om man lider av högt blodtryck är det ett tecken på att man har mer natrium än kalium i kroppen. Mer kalium bör ätas, istället för att minska intaget av natrium.

Kalium tillsammans med natrium reglerar vatten balasen och balansen mellan syra och basiskt i kroppen, alltså så att pH värdet är perfekt och hälsosamt. Men det är ju givetvis också viktigt att äta en diet med basisk föda, tillsammans med en mindre del syrlig föda. En kropp som är försurad är skadad och man måste genas ändra sin diet. När natrium och kalium passerar cell membranet fram och tillbaka skapas energier som sen används i cellerna, det hjälper även till att leda nervimpulser. Alla celler behöver energi för vissa av sina funktioner, inte alla funktioner behöver energi för att utföras. (Denna funktion kallas sodium/potassium-pump (engelskt ord), mer om detta vid annat inlägg.) Kalium trivs bäst i cellerna medans natrium trivs utanför cellerna.

Tecken på att det kan vara brist på kalium är
  • Kräkningar
  • Yrsel
  • Muskelsvaghet/kramp
  • Onormal trötthet
  • Högt blodtryck

Kräkningar, diarre, vätskedrivandemedel och infektioner i tarmen påverkar också kalium nivån i kroppen, vilket kan leda till kaliumbrist.
Chansen till överkott av kalium är liten eftersom att njurarna ser till att överskottet lämnar kroppen genom urinet. Om man där emot har problem med njurarna kan det leda till höga nivåer som är giftigt. Människor med njurproblem kan därför ibland behöva äta en begränsad mängd kalium. Kalium behövs även för att njurarna ska kunna utföra sitt jobb.

Kalium finns i gurkmeja, avokade, gröna bladgrönsaker, broccoli, soyabönor, bananer, citrus frukter, nötter, frön och fisk så som flundra och lax.

Rekommenderat daglig intag är 3,5 gram/dag för män, 3,1 gram/dag för kvinnor och 1,9 gram/dag för barn.

xxx

Kommentarer

  • Rinki säger:

    Sv: Tack så hemskt mycket :).



    Det låter som en spännande resa. Själv åkte jag dit med familjen och vi träffades upp allihopa (min far var redan i Indien på konferens) i Dehli, för att sedan åka till Calcutta som är "min" stad. Där gick vi omkring, åkte runt och besökte barnhem. Sedan åkte vi till södra Indien; Kerala. Det sistnämnda kan jag starkt rekommendera, enligt mig så var det skönare där. Lite mer jämställt...även om folket som bodde där var fattiga, så var det inte lika stora klyftor mellan dem. I Calcutta kunde det vara vissa som inte hade pengar alls och bodde på gatan, medan vissa runt hörnet bodde i superfina hus. Det var jobbigt att se kontrasten och hur jobbigt vissa människor har det. Så jag kan varna för kulturkrocken.



    Jag har inte träffat mina biologiska föräldrar, jag vet inte ens vilka de är. Jag var mest där för att se landet och besöka organisationen som låg bakom mitt barnhem (de drev fortfarande barnhem, fast inte i samma byggnad).



    Kram

    2012-01-17 | 19:16:39
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com

Kommentera inlägget här: