Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Mensvärk

Kategori: -Olika sjukdomar/"Sjukdomar" & Min diabetes

Vaknade imorse av en fruktansvärd mensvärk och räknade upp i mitt huvud alla sätt jag någonsin hört talas om som hjälper mot smärtan. Här är dom jag kom på, har du fler förslag?

  • Man ska hålla sig borta från mat med mycket kemikalier och istället äta mycket frukt och grönsaker. Men ska inte fasta när man har mens.
  • Värme lindrar smärtan, därför kan ett varmt bad eller värmekudde hjälpa.
  • Natrium och kalsium skapar sammandragningar, medan magnessium och kalium hjälper kroppen att slappna av. Därför tror jag att intag av magnessium och kalium skulle lindra dom kramper som finns vid mensvärk.
  • Vatten ska också hjälpa mot mensvärk då smärtan kan vara ett tecken på uttorkning.
  • Lägg upp benen på en tjock soffkudde när du ligger ner, så att det ser ut som om du sitter på en stol. Detta sägs lindra trycket på livmodern.
  • Rör på dig, det ökar blodcirkulationen vilket får dig att slappna av.
Precis som med allt annat bör man hitta orsaken till dessa smärtor, och behandla orsaken. Men dessa exempel ovan kan lindra symtpomen. Jag vet inte varför jag får såna smärtor, men det är något som jag ska förstå när jag är klar med kursen.

xxx

Kommentarer

  • Melissa Lavali - Foto¤Vikt säger:

    Bra tips. jag försökte jogga en gång med mensvärk, inte min bästa idé kan jag påstå haha, fy jag höll på avlida. Men promenader hjälper faktiskt förvånansvärt bra om de är mild smärta :)

    De med uttorkning hade jag inte en aning om att de gjorde de värre



    sv: Låter intressant, ska bli kul att läsa:) Förstår att det är svårt att summera, det är ju så himla individuellt så jag är förvånad att det ens finns ett samlingsnamn för de. Vet en som bara haft ett skov (då han fick diagnosen) hela sitt liv, en annan har skov 1-2 ggr månaden de senaste 12 åren :o

    2012-01-14 | 19:42:52
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/
  • Mikaela Bjerring säger:

    Att jogga och vara extra fysisk aktiv veckan mens hjälper verkligen! Ännu bättre om man har för vana att alltid vara fysiskt aktiv! vad är det för kurs du går nu?


Kommentera inlägget här: