Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Sömnen och kroppen

Kategori: -Mina tankar & känslor

Det är inte fullt klart varför man behöver sömn och om drömmar är nödvändigt. Men under sömn stängs funktionerna som styr musklerna av, kanske för att man inte ska leva ut sina drömmar helt, ögonmusklerna stängs inte ner däremot. Utsöndringen av neurotransmitter som serotonin, dopamin (används mot chock och höga spänningar) samt histamin (frigörs vid överkänslighet) minskar. 

Circadian rytmer är kroppens klocka, kroppens förmåga att veta när vissa saker och ting ska ske. Det är en inbyggd klocka som styrs av olika faktorer. En av dessa är ljuset. Ett exempel är ämnena serotonin och melatonin, men mer om dessa nedan. Andra funktioner som denna klocka har är att kontrollera kroppstemperaturen, apptiten, törsten, hormon utsöndring mm.

Amino syran tryptofan, som finns i kött produkter, har en fantastisk förmåga att hjälpa vid insomnia, men också mot depression. Vitamin B6, vitamin C, magnessium och folsyra behövs för metabolismen av tryptofan. Denna amino syra är grundsubstansen för serotonin (en neurotransmitter), som gör att serotonin utsöndras. Serotonin påverkar humöret och sömnen, genom att de medföra och upprätthåller sömn. Melatonin är ett annat ämne, ett hormon, som varierar under dagen beroende på ljuset. När mörkret faller utsöndras mer melatonin vilket gör oss trötta, dessa nivåer sjunker sen när det närmar sig morgon och ljuset tittar fram.

Symptom som man kan råka ut för vid obalans i den interna klockan ger problem så som Seasonal affective disorder (SAD), delayed sleep phase syndrome (DSPS) och andra problem som är kopplade till sömnen. 

Kommer snart ett nytt inlägg om sömn, men önskar dig en trevlig kväll tills dess! =)
xxx

Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Detoxen går suveränt, fast av någon konstig anledning är jag sugen på choklad - jag som knappt gillar choklad annars. Haha.



    Idag har jag bara kört flytande, nyponsoppa, egengjord grönsakssoppa, typ buljong, smoothies, grön te, ört te + en havtorns shot. Borde vara hungrigare än vad jag är. En dag kvar. Tänkte bara köra fem-dagars.



    Jäklar vad man kissar mycket, är ju typ på toa hela tiden.

    2012-01-12 | 21:51:35
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • anna säger:

    du har så rätt men jag tror man lär sig med tiden, vilka som verkligen bryr sig å som finns där för en, som man finns där för.. jag håller med dig, man kanske ska rensa lite till för vissa anser jag utnyttjar min snällhet tyvärr..

    2012-01-13 | 19:55:19
    Bloggadress: http://dobermannanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här: