Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Jag kan inte somna!

Kategori: -Mina tankar & känslor

Go eftermiddag!

 

Sista gången jag kollade på klockan iförgår kväll var  kl 03.36, och det gjorde mig bara mer stressig. Stressad över ”Jag vill sova nu”, ”oh nej, jag kommer aldrig somna” eller ”Somnar jag inte nu kommer jag vara såå trött imorgon”, och denna stress bara ökar för varje minut som går. Det var verkligen jobbigt! Självklart har jag kollat runt på nätet på insomnia (som bla handlar om att man inte kan somna) och också bläddrat igenom några böcker. Här kommer nio förslag på hur man kan göra för att försöka somna:

  • Ta ett varm bad innan säng-dax, detta ger dig avslappning.
  • Lyssna på meditative eller annan avslappnande musik medans du försöker sov.
  • Drick en kopp ört te, antingen kamomill, fänkål eller anis, dom innehåller alla ämnen som hjälper dig att sova. Eller om du tycker om och äter mjölkprodukter ska också ett glas varm mjölk med honung som ska lugna nervsystemet.
  • Undervik kaffe, alkohol och cigaretter.
  • Kolla inte på TV, läs inte en bok eller använd inte  dator innan du går och lägger. Fixa med sånt som du inte behöver använda hjärnan för.
  • Ta djupa andetag och meditera liggandes på rygg. Föreställ dig en del av kroppen i taget, slappna av i delen du tänker på och känn hur avslappnade dessa delar är, börja med fötterna och gå sakta uppåt. Meditative musik kan tillföra ännu mer avslappning.
  • Sov på ryggen, eftersom att denna position ger din kropp möjlighet till avslappning, dessutom hamnar dina interna organ i rätt position. Om du verkligen inte kan sova på ryggen, sov då på din högra sida eftersom att tryck på vänstra sidan trycker lungorna, magen och levern mot hjärtat eftersom att det stressar organen. Sov inte på magen eftersom att de skapar tryck på samtliga av dina organ.
  • Ta ett litet snack innan du lägger dig, det finns olika alternative här. Antingen äter du ett snack med högt intag av kolhydrater och låg protein mängd en timma innan lägg-dax. Kolhydraterna i sig gör dig pigg, men när insulinet väl börjar verka kommer du att bli trött. Alternativ nr två är att äta någonting med amino syran L-tryptophan, eftersom att denna hjälper oss att sova bättre. Detta inkluderar varm mjölk, ägg, keso, kyckling mm.
  • Undervik stress.

Kommer att skriva flera inlägg om sömn, med lite mer information om vad som händer i kroppen och varför det händer. Men än så länge är det dessa tips. Själv ska jag sova på ryggen (älskar att sova på magen), dricka kamomill te, meditera och inte kolla på TV 30 min innan jag går och lägger mig.

xxx

Kommentarer

  • Emelie säger:

    Visst gör man. :) Det där om honungen läste jag i en Ayurveda-bok. -Och det är ju inte så lustigt egentligen, det finns ju en hel del livsmedel som inte klara så höga temperaturer.

    2012-01-11 | 13:31:32
    Bloggadress: http://smellofnature.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    För mig är det ju tvärtom - sekunden jag sätter på en film så somnar jag haha. Fast jag har ju heller aldrig haft några problem med att sova.



    Fick krama om Isla & Sofia idag! Isabel kanske också kommer till Vara när du kommer!

    2012-01-11 | 20:20:34
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här: