Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Den gula kryddan

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
Gurkmeja är troligtvis mest känt för sin egenskap att färga curryn, curryblandningen innehåller gurkmeja och detta är en betydelsefull del i blandningen. Kryddan har har en fantastisk doft och en underbar smak. Den del man använder är roten som kokas, torkas och sen mals ner. Den gurkmeja som används här i västvärlden är inte riktigt samma som den kryddan som används i öst, detta eftersom att vi inte är vana vid den rena smaken och eftersom att den är färskare. Men det finns några få butiker som säljer den riktiga varan som man får riva själv, den påminner om ingefära till utseendet och tillhör samma släkte som ingefära.
 
Kurkumin heter ämnet i gurkmeja som är den aktiva substansen som används som en läkeväxt och har gjorts i hundratals år. Detta ämne är starka antioxidanter som skyddar kroppen mot fria radikaler. Det är anti inflammatoriskt alltså är det bra mot sår och hudsjukdommar. Kryddan innehåller även ämnen som stimulerar matsmältningen och förbättrar därför systemet. Det gör också att levern producerar galla som behövs för upptaget av fetter.
 
Hjälper mot:
Leversjukdomar.
Förkylning.
Dålig cirkulation.
 
Forksning görs kring kurkumin och cancer, där det visat sig att cancerutvecklingen är lägre hos möss som ätit den aktiva substansen, det hämmar utvecklingen av cancer. Ingen forkning har gjorts på människor ännu så det är fortfarande oklart vilken effekt gurkmeja har på människokroppen.
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Jippi! Älskar gurkmeja. Älskar ingefära. Knaprar ingefära som en tok (helt ärligt, vi gör av med en klump om dagen i te, juice...). Har fortfarande lite problem med inflammation i handlederna, men försöker självmedicinera med naturens skafferi.

    Har länge varit sugen på att pröva den äkta varan när det gäller gurkmeja. Vet inte riktigt var jag ska hitta den bara...

    2012-06-28 | 23:11:38
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se
  • Linn säger:

    Jippi! Älskar gurkmeja. Älskar ingefära. Knaprar ingefära som en tok (helt ärligt, vi gör av med en klump om dagen i te, juice...). Har fortfarande lite problem med inflammation i handlederna, men försöker självmedicinera med naturens skafferi.

    Har länge varit sugen på att pröva den äkta varan när det gäller gurkmeja. Vet inte riktigt var jag ska hitta den bara...

    2012-06-28 | 23:11:40
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se
  • Linn säger:

    Och varför kom min kommentar två gånger? Jag blev väl så ivrig... :-)

    2012-06-28 | 23:12:07
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se
  • Originalet säger:

    Svar:
    Tack, det ska jag komma ihåg :)

    2012-06-29 | 10:37:34
    Bloggadress: http://originalet.net
  • blackelf säger:

    Inte konstigt att asiater är så mycket friskare än oss andra!!! Vi processerar så mycket!

    svar på kommentar: Oh..dextrosol, smart!Och tja ibland så gör man "slut" med vänner. Oftas genom att man ses på stan och får höra " Du vi måste hitta på någonting nån gång!" Så klyschit. Det känns som om det bara är något man säger. Vill man ha mer närkontakt så kan man säga.. Du! Är hemma på lördag! Tänkte spela x box, baka bullar och sen kanse dra ut en svöng och grilla. Häng på! Var mer specifik typ. För "Närsomhelst går bra" är oftast inte sant. Det är som att ha "alla möjligheter i hela världen".. oftast inte heller sant.  Jag tror att jag har sjukt många människor som jag tycker o. och skulle vila kala för vänner. Men när man tönker efter så är så oerhört många av dem man bara träffar lite ytligt någon gång ommåret :(  Bor i Uppsala:) Och shit! Du får göra ett fLlskärmsinlägg. Det måste vara hur pirrigt som helst! Vet ärligt talat inte ojag skulle våga.. men säkert någon gång innan jag dör! Man ska ju vara en yes-girl!

    2012-06-29 | 17:38:46
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se
  • Linn säger:

    Hittade gurkmeja i thai-affären nere på stan, 100 gram för 12 kronor. Nu ska vi bara hitta på en massa skoj att göra med den. Självklart åker lite ner i en juice i morgon bitti :-) Tack för alla bra tips!

    2012-06-29 | 17:40:22
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se
  • Sari säger:

    Säger som jag alltid säger att det här är oerhört intressant! Läste på nätet för länge sedan att gurkmeja skulle vara bra om man hade dålig hy, inflamationer och jag har verkligen bad skin emellanåt så har tänkt testa det här... men som vanligt har det inte blivit av, bättring på det! :) Måste säga att jag gillar din blogg, oftast läser jag bara modebloggar men du skriver om sånt som tkr är intressant! Kram

    2012-06-29 | 20:21:23
    Bloggadress: http://rodeogirl.blogg.se
  • Camia säger:

    Så bra! Jag brukar använda gurkmeja i maten just för den fina färgen skull, men nu skall jag använda den ännu mer när jag hör hur bra den är. Men det blir nog inga fler maskrosblad för min del ;) det var ett litet nytt blad jag testade och ändå smakade det så "farligt".

    2012-06-30 | 08:46:59
    Bloggadress: http://divyaspa.blogg.se/

Kommentera inlägget här: