Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Kortisol-

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

Hej,

Jag skrev ett inägg om vitamin B5 för ett tag sen och jag fastnade på subjektet "Kortisol", så nu tänkte jag skriva och berätta lite om just det.

Kortisol produceras i binjurarna som är uppdelade i två delar, och eftersom att dom delarna är så olika, både i struktur och funktion, så kan man se dom som två olika organ. Den ena kallas adrenal cortex (eng) och den andra kallas adrenal medulla (eng). Binjurarna är placerade precis ovanpå njurarna, alltså närmare huvudet än njurarna. Utsöndringen av kortisol styrs av hormoner från hypotalamusen i hjärnan.
Gruppnamnet för kortisol, kortison och corticosterone (eng) är glucocorticoid (eng) (glucose + cortex + steroid), men kortisol är det ämnet som utsöndras i betydelsefulla mängder i människan.

Kortisol utsöndras när kroppen utsätts för stress, så som vid operation, stress på jobbet, ohälsosam kost, stress vid dödsfall i familjen, ja både fysisk eller psykisk stress. Det utsöndras även då nivåerna av glucocorticoid (eng) är låga.

Funktionerna är många av denna steroid, bland annat höjer det blodsockret genom en process som heter glycogennedbrytning, vilket innebär att glykogen (den form som socker förvaras i kroppen) omvandlas till bland annat glykos. Efter att blodsockret är högre (mängden socker i blodet) kan kroppen använda glykos som energi, men kortisol hindrar cellerna från att ta in och använda glykosen för att skapa energi, det gör cellerna till vis del insulinresistens. Ett annat alternativ till att höja blodsockret är genom glukoneogenes. Vilket innebär att kroppen, istället för socker, använder delar av fettsyror och aminosyror (Lysin och leucin kan inte omvandlas till glykos) som omvanlas till glykos i levern. Denna höjning av blodsocker behöver vara tillgänglig för skelett musklerna vid stress, fight-flight mekanismen. Jag är nyfiken på om detta socker kan användas i en diabetiker, jag menar, behövs fortfarande insulin? Någon som vet? jag kan tänka mig att insulin behövs, men inte 100% säker.

Denna steroid stödjer också kroppen vid metabolismen av protein till aminosyror som sen transporteras till levern där det onvandlas till glykos. Kortisol hjälper också kroppen med att använda energi från fett istället för kolhydrater som är den vanligaste och enklaste formen för kropp att använda.

Som sagt så utsöndras kortisol vid stress, för att bevara en hälsosam balans i kroppen. Bland annat genom att se till att kroppen är i den rätta balansen av ämnen så som vatten, natrium och kalium. Balansen av natrium och kalium är extremt viktig för att kroppen ska ha den bästa och mest betydelsefulla vattenbalansen och nivån.

Minskar antalet vita blodkroppar av typ eosinofil vilket leder till försvagat immunförsvar. Detta påverkar framför allt lymphsystemet, vilket i sin tur påverkar en annan vit blodkropp, lymfocyt, genom att minska mängden av denna antikropp. Kan vara bra om man har ett överaktivt immunsystem, då av eosinofil och lymfocyt.

Eftersom att kortisol påverkar kroppen negativt (inte bara positivt vid stress) är det inte hälsosamt om kroppen är i ett tillstånd där nivån av kortisol är hög i för långa perioder eller för ofta.

Kommentarer

  • Linn säger:

    Läste det här inlägget med intresse då jag stressat på tok för mycket under ungefär fem års tid. Funderar en hel del över vad det egentligen har gjort med kroppen.



    Tack för ditt fina och tänkvärda inlägg hos mig. Baksidan med dagdrömmar kan förstås vara att de blir en ständig längtan bort, men så finns det också så mycket positivt med att visualisera drömmar... Jag dagdrömmer både medvetet och omedvetet. Ofta får tankarna bara flyga fritt och så kommer jag på mig själv i efterhand med att ha drömt mig bort. På kvällarna, när jag ska sova, planterar jag gärna medvetet något i huvudet som får snurra omkring där tills jag somnar.

    2012-06-08 | 20:15:02
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: