Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Ägg är mumsigt

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Hej hej,

Jag har inte alltid älskat ägg, men för tre år sen när jag var och hälsade på en vän bjöd hon på äggröra och jag blev fast. Nu äter jag det en till två gånger per vecka, ibland mer. 

Det innehåller mycket kolesterol, som för tio år sen hade dåligt rykte, men läs mer om kolesterol under fliken "Fett/Lipid" för att läsa mer. Du måste, enligt forskning, äta 2-3 ägg om dagen för att de ska ha någon negativ påverkan på din hälsa. Men detta beror givetvis helt på din egen generella hälsa, har du till exempel redan högt kolesterol så borde du vara mer försiktig med äggintaket.

Ett ägg består innehåller 7 gram protein, och merparten finns i vitan. Kolin är ett ämne so finns i ägg, äggula är den rikaste källan av kolin som man känner till. Det är en aminosyra som studier har visat förbättra minnet och reaktionsförmågan.

Det finns även antioxidanter i form av vitamin E och selen i ägg, som skyddar mot fria radikaler. Vitamin B12, vitamin B6, vitamin A, riboflavin, järn, zink och niacin är alla höga i ägg, man kan alltså kalla det en "näringsbomb". Ett ägg inehåller mer antioxidanter än en morot!! Men det betyder inte att du ska ta bort grönsaker från din diet och bara äta ägg, en varierande kost är det absolut bästa för hälsan! Ägg innhåller omega-3 och omega-6, som är dom bästa typerna av fett, men dom inehåller också mättat fett men inte lika stor del.

Eftersom att ägg innehåller protein är det bra att äta till frukost, detta då det stabiliserar blodsockret och upptaget av maten under dagen. Av den anledning tror foskare att ägg till frukosten kan leda till viktminskning. Så om du gillar ägg, varför inte äta en äggröra med lite champinjoner, tomat, spenat, chili och lök. Mums!

Ägg kan ätas i alla dess former, men mest näring finns kvar i äggen när dom fortfarande är råa. Men om du ska äta råa ägg rekommenderar jag att du köper dom från en lokal handlare där du vet hur hönsen är uppföda. 

Kram 



Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Åh jag minns den där mumsiga äggröra-frukosten. Jag gör också äggröra rätt ofta, eller ja, kanske varannan vecka iaf. Gillar att blanda i creme fraiche eller gräddfil också - så det blir lite syrligt & massor av chili!

    2012-03-22 | 16:26:15
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • fia säger:

    Mycket intressent!! Jag älskar ägg. Äter ägg flera ggr i veckan. Fast då har jag kaviar på..Kanske inte är bästa tillbehöret men gott. KRAM

    fia

    2012-03-23 | 20:03:20
    Bloggadress: http://www.fianathome.blogspot.com

Kommentera inlägget här: