Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Pantotensyra B5

Kategori: -Mineraler / Vitaminer

Då har vi nått vitamin B5-Pantotensyra, vilket är ett gulaktigt ämne som oftast ses i kalcium- och natriumsalter.

KÄLLA. Pantotensyra finns i jästceller, mögel, bakterier, växter och djurceller, men också i blodplasman och lympvätska.  Vete är en av dom produkter som är rikt på B5, men då gäller det hela veten och inte mjöl eftersom att mycket av vitaminen förstörs vid malning. Detta gäller många andra ämnen också. En annan förklaring är eftersom att dom flesta ämnen sitter i höljet/utsidan av vetet, och andra spannmål. En tredjedel av B5 mängden försvinner från kött under tillagningen. Pantos kommer från grekiskan och betyder "Överallt", och namnet på denna vitamin är just för att det finns i nästan all typ av föda. Dom produkter som innehåller mest pantotensyra är inälvsmat, ägg, jäst, fisk, kyckling, fullkorns spannmål, ost, jordnötter, bönor, gröna ärtor, banan, blomkål och svamp. Precis som många andra vitaminer kan denna vitamin skapas av kroppen i tarmkanalen av tarmfloran och dess bakterier, men då förutsatt att man har en hälsosam sådan.

FUNKTION. Den är viktig för funktionen av ett koenzym som heter CoA, eftersom att pantotensyra är en del av CoA. Detta koenzym är vitalt för ett fungerande cellulärmetabolism av kolhydrater och fett för att kunna använda som energi, genom att bryta ner det till glykos och fettsyror. Det är också betydelsefullt för föreningen av fetsyror, kolesterol, steroid och fosfolipid.

Vad det gäller stress och B5 så är det fortfarande under ""forsknings-stadiet", men det kan inte bota stress utan snarare hindra bieffekter från stress att skada kroppen. Vitamin B5 stödjer produktionen av kortisol (kortisol blir kortison) som sker i binjurebarken och andra hormoner från binjurarna som motverkar stress. Det är binjurarna som motverkar stress, oro, upprepande infektioner och trötthet genom att producera kortisol.

Det används också mot/för:

Bibehåller hälsosam hud, och tros förebygger åldrandet och rynkor
Mot acne
Skyddar mor antibiotika och radioaktivstrålning
CoA stödjer ochså föreningen av porfyrin, vilket är kopplat till hemoglobin/blodet
För att stödja binjurarna
Mot stress
Huvudvärk
Psoriasis
Insomnia
Infektioner
Bruxism (gnissla tänder)
Allergier
Nervskador/störningar
Alkolism


Som alla andra vitaminer och mineraler varierar mängden som behövs, tiden det tar innan förändringar sker och på den individuella kroppen. Det finns artiklar som pekar på att kaffe kan hindra upptaget av vissa vitaminer medans mjölk kan hindra upptaget av andra. Också brist på en annan vitamin kan hindra upptaget. Dålig tarmflora hindrar som sagt produktionen av B5, vilket kan minska mängden av denna vitamin i kroppen. Detta gläller också andra vitaminer som kan skapas av tarmfloran.

BRIST/ÖVERSKOTT. Överskott eller brist, eftersom att denna vitamin inte kan lagras i kroppen speciellt bra (endast små små mängder) är överskotts symptom ganska omöjliga, dessutom kan den skapas i tarmfloran. Men om man skulle inta pantotensyra helt utan andra B vitaminer kan det leda till en metabolisk obalans. B vitaminerna ska tas tillsammans. Brist på B5 är ganska ovanlig eftersom att den finns Pantos (överallt, nästan), men om man har brist så är det första symptomet utmattning och trötthet, men också depression. Dom som kan ha brist på denna vitamin, gäller dom flesta vitaminerna, är dom som äter mycket processad mat, går på många antibiotika kurer, äter mycket socker och vit mjöl och om man stressar mycket kan det också leda till B5 brist.



Kommentarer

  • Annellisaa säger:

    ja, jag ska ha fest i juli med en vän:) vi fyller båda 25 år.

    tackar:)



    ja, jag dricker rent för lite juice konstigt nog för jag gillar de:P

    2012-05-22 | 16:32:34
    Bloggadress: http://annellisaa.blogg.se/
  • Monia - mamma till Tuvalie säger:

    Missa inte bloggvärldens fetaste goodiebagtävling hos mig! Sponsrade priser värda över FEMTON TUSEN kronor! =) Här hittar du den:



    http://moniasundgrenjansson.blogg.se/category/tavlingar.html

    2012-05-22 | 17:23:20
    Bloggadress: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/
  • Annellisaa säger:

    ja precis:)



    jodå, det är glitter och glamour tema som kommer gälla. Har hyrt lokal då vi har bjudit rätt så många i alla åldrar, så det blir mycket mat och dryck som ska fixas:P men jag älskar att planera fester:)



    nä, jag har ju inte det, det borde jag önska mig av någon:P

    2012-05-22 | 20:00:37
    Bloggadress: http://annellisaa.blogg.se/
  • Blackelf till Sabine säger:

    Svar på kommentar:



    Vi flyttar för att vi bodde i ett studentboende som vi inte har lov till. För det måste man vara student:P



    " Du säger att du ser och tänker mycket på vad andra tänker om sig själva, betyder det att du inte tänker på dig själv då?"



    Jo jag tänker väldigt mycket på mig själv... på hur folk kan tänkas uppfatta den eller MIG och min personlighet. Jag har gått från att vara rätt gapig och dampig till att bli mer eftertänksam... kanske när jag började inse att jag inte behöver bevisa mig själv hela tiden.



    Och nej.. inga självhjälpsböcker.. men jag filosoferar nog och tänker väldigt mycket. Men kanske uppfinner jag hjulet några gånger om eftersom alla filosofiska tankar redan har tänkts av någon annan och citerats i evigheters evighet.

    2012-05-23 | 18:20:37
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se/

Kommentera inlägget här: