Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Starka Chilin

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
Chili är en sån... "krydda", eller frukt som det egentligen är, som jag använder i nästan all min matlagning. Jag älskar den starka smaken som den ger mina maträtter. Det är en substans som heter capsaicin som står för den starka smaken i livsmedlet.
 
Det är capsaicin, en av dom aktiva substanserna, som ger denna frukt den positiva påverkan på hälsan.  Substansen är fettlöslig och därför behövs galla för att ämnet ska kunna absorberas av kroppen. Capsaicin används i vissa hudsalvor/krämer för att lindra smärta, framför allt mot bältros och reumatism. Man tror att ämnet ökar utsöndringen av smärtstillande ämnen som finns naturligt i kroppen.
 
Ämnet rengör också blodet samtidigt som det ökar blodcirkulationen. Därför kan man ibland uppleva svettningar och värme i huden efter en måltid med mycket chili. Det stimulerar också förbränningen och matsmältningensfunktionerna samtidigt som det ökar utsöndringen av flera enzymer som behövs vid matsmältning.
 
Röd chili är rikt på bland annat C-vitamin, karoten och vitamin B6 i höga mängder, medan dom resterande B vitaminer finns i lägre mängder. Dom gula och gröna chilifrukterna innehåller samma ämnen men i mindre mängd. Chilin innehåller också antioxidanter som skyddar kroppen mot fria radikaler så att kroppen inte tar skada av alla ohälsosamma ämnen vi utsätts för dagligen.
 
Tycker du om chili?

Kommentarer

  • S säger:

    Jag älskar chili, tycker det är hur gott som helst. Älskar kryddig mat. Och chili i olika former har nog tagit sig in i mitt liv mer och mer senaste tiden då min sambo är född i Texas. De gillar sin chili :)

    Svar: Oh, Sweet November har jag faktiskt inte sett så tack för det tipset.

    Svar: Då måste du se den. En kille rekommenderade den till mig och sa att han och han polare satt och grät tillsammans. =) Must-See-Movie!! ... o man gillar kärleksfilmer där risk för tårar är stor. =)
    Vad gör man med chilin i texas? Jag använder min bara upphackad i all matlagning. I gryter, omeletten eller på fisken i ugnen.
    Sabine J Ö

    2012-11-23 | 00:06:49
    Bloggadress: http://baseballwife.blogg.se

Kommentera inlägget här: